– Det har blivit ett generalfel i sättet att hantera den så kallade straffavgiften som vi inte står bakom, säger Fredrik Karlsson, affärschef för villafiber på Ip Only, till SVT:s konsumentredaktion Plus.
I sina villkor för beställning av fiberanslutning lovar Ip Only kunderna byggbeslut inom sex månader, och färdigt fiber inom 24 månader. Men flera kunder har fått vänta betydligt längre än så och när de velat dra tillbaka sin beställning hade de fått besked att det skulle kosta dem 4 900 kronor.
”Felaktigt besked till kunderna”
Till Plus säger företaget nu att det här var ett felaktigt besked till kunderna.
–Vi är medvetna om att det varit en del fall på sistone som vi hanterat felaktigt men vårt budskap är att alla kunder kommer hanteras likadant i den här frågan, säger Fredrik Karlsson.
–Har man väntat så här länge och vi inte har gjort något så ska man inte behöva betala någon avgift.
Plusredaktionen: Lovar ni alltså att ingen som fått besked om en sådan här avgift när de försökt gå ur ert avtal ska behöva betala?
– Jag kan lova att ingen i liknande situation som kundexemplen ovan kommer behöva betala.
Vad som däremot gäller om företaget hunnit längre i processen och påbörjat ett fiberbygge, men inte kunnat leverera inom 24 månader, är enligt Fredrik Karlsson mer oklart.
– Vi behöver titta på det från fall till fall. För så himla enkel juridik är det inte. Det beror på hur långt vi kommit i projektet.
”Mer komplext än någon kunnat tro”
Men Konsumentverket skriver ju i sina riktlinjer för fiberanslutning att leverans av fiber bör ske max 24 månader efter att avtalet ingåtts?
–Det är en vägledning. De använder ord som ”bör”. Man ”bör” komma med ett byggbeslut. Man ”bör” färdigställa inom 24 månader. Det är inte en helt prövad juridisk fråga.
–Att bygga fiber på landsbygden är mer komplext än vad jag tror någon i samhället kunde tro. Förra året hade Trafikverket, statens egen myndighet, jättesvårt att leverera tillstånd i tid. Det bromsade upp alla våra projekt.
Ni är ett stort företag på fibermarknaden. Borde ni inte ha koll på att tillståndsprocessen kan ta tid, innan ni binder upp kunder?
–Hela samhället gick in i den här stora landsbygdssatsningen för ungefär två-tre år sedan. Det här är ingen mogen bransch. Det är klart att vi borde gjort det bättre, och därför ber kunderna om ursäkt och säger att vi kommer också vara väldigt pragmatiska här.
–Vi kommer titta på det här från fall till fall och hellre fria än fälla. Finns det konsumenter som absolut vill annullera så kommer vi titta på det, och vi kommer vara ett schysst företag.