Under 2019 har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) tagit två vägledande beslut som rör fiberförseningar. Utifrån besluten kan man utläsa några tips kring vad som är viktigt för att konsumenten ska anses ha rätt att dra tillbaka sin beställning utan kostnad.
Har du rätt att häva köpet?
1. Är din fiberleverans försenad?
Om du inte fått färdiginstallerat fiber inom den tidsram som anges i avtalet så kan du ha rätt att häva köpet. Men ibland finns en klausul i avtalet som säger att fibern får försenas om förseningen beror på hinder ”bortom företagets kontroll”.
2. Beror förseningen på hinder bortom företagets kontroll?
Om det finns en sådan klausul i ditt avtal så är det företaget som måste kunna visa vilka hinder de stött på i just ditt fall, och att dessa hinder faktiskt inte gick att förutse och påverka från deras håll.
Ett tips till dig som fiberkund är att kolla om, och isåfall när, din fiberleverantör ansökt om de tillstånd som krävs för att dra fiber i ditt område. Kolla med Trafikverket, kommunen och berörda markägare när ansökan kommit in. Företaget måste kunna visa att de ansökt i tillräckligt god tid, och om du inte håller med om deras beskrivning av vad som skett så är det viktigt att du påpekar detta till ARN.
3. Är förseningen viktig för dig?
Om företaget inte lyckas bevisa det här, eller om du kan motbevisa deras uppgifter, så kan man slå fast att det rör sig om en försening i juridisk mening. För att få rätt att häva avtalet på grund av förseningen måste du dock motivera varför förseningen varit av ”väsentlig betydelse” för dig.
Exakt vilken typ av bevisning som krävs här är oklart. Men Telekområdgivarna rekommenderar att man så noga man kan försöker förklara:
-varför tidsramen som angavs i avtalet var viktig för ens köpbeslut
-vilka konsekvenser förseningen fått
-varför förseningen lett till att man inte längre är intresserad av att beställa bredband från den aktuella fiberleverantören.
Har du rätt att avbeställa utan kostnad?
Viktigt att komma ihåg är dock att även om du inte skulle ha rätt att häva köpet, alltså i princip riva avtalet, så har du alltid rätt att avbeställa din fiber, så länge installationen inte är slutförd. Frågan blir i så fall om företaget har rätt att ta ut en avbeställningsavgift eller inte.
4. Har leverantören utfört något arbete på din fiber?
För att leverantören ska ha rätt att ta ut en avbeställningsavgift så måste företaget först kunna visa att de hunnit utföra något arbete på din fiber innan avbeställningen kom in. Om de inte kan det, eller om du kan motbevisa deras uppgifter, så ska du inte behöva betala någon avgift.
5. Är avgiften skälig i relation till det utförda arbetet?
Om leverantören redan hade hunnit utföra arbete på din fiber innan du avbeställde så kan företaget ha rätt att ta ut en ersättning för detta. I så fall måste företaget kunna visa att avgiften är skälig i relation till det arbete man hunnit utföra.