Medgrundaren till Circular Monday berättar varför det är viktigt att ha den här dagen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Alexandra Davidsson, medgrundare till Circular Monday, tipsa om hur du kan konsumera mer cirkulärt. Foto: SVT

I stället för Black Friday – hon grundade ”Circular Monday”

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna spås spendera flera miljarder på Black Friday-rean även i år. Men för den som inte vill riskera att bidra till överkonsumtion genom sin shopping finns alternativ. Circular Monday är ett av dem och grundades som en motpol till just Black Friday.

Det började som en enda dag. Sedan blev det en helg, en vecka och nu är november en riktig festmånad för nedsatta priser. Black Friday, Cyber Monday, Singles Day – men det saknas inte motreaktioner på dagarna där rea-priserna dominerar.

Bland annat har Erikshjälpen kampanjen ”En vanlig vecka”, med utökade öppettider i butikerna. Ett annat exempel är ”En köpfri dag” som uppmärksammas internationellt och som går ut på att man inte köper något alls på 24 timmar. Den dagen inträffar alltid på just Black Friday.

Cirkulärt istället för linjärt

På måndagen före Black Friday firas också en annan dag som uppmuntrar till mer hållbar konsumtion.

Circular Monday är en kampanj som grundades 2017. Dagen går ut på att uppmärksamma och uppmana till cirkulär shopping, alltså all typ av konsumtion där man köper något som inte är helt nytillverkat.

– Vi ser det som lösningen på den linjära överkonsumtion som Black Friday symboliserar, som tär så mycket på jordens resurser, säger medgrundaren Alexandra Davidsson.

Vill göra det enklare att handla hållbart

Förutom att lyfta vikten av cirkulär konsumtion har Circular Monday också ett annat syfte: Att göra det enklare att handla cirkulärt. Flera företag är kopplade till en marknadsplats där den som vill köpa något begagnat kan söka efter den produkt den är ute efter.

Circular Monday uppmärksammas också av till exempel Tradera, en annan digital handelsplats för begagnade prylar.

– Vi tycker det är jätteviktigt att stötta och kommunicera den här typen av kampanjer, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Black Friday – snart ett minne blott?

Drygt fyra av tio svenskar väntas köpa någonting under Black week-rean i år, enligt siffror från Svensk Handel. Men av dem som väljer att inte shoppa på rean uppger 25 procent att det är av miljöskäl.

– Jag tror det är en tidsfråga innan Black Friday är ”outdated”. Det går inte i linje med forskningen och klimatkrisen, säger Alexandra Davidsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.