Nästan fyra av tio litar inte på systemen. Det ökar den mentala pressen. Foto: TT

IT-system skapar problem på arbetsplatser

Publicerad

IT-problemen på arbetsplatserna blir värre. I en ny enkät gjord av fackförbundet Unionen svarar nästan fyra av tio att de inte litar på systemen. Lösningen, enligt Unionen, är att företagen gör medarbetarna delaktiga.

– Genom att de största användarna, nämligen medarbetarna, inte får vara med när man installerar nya system eller uppgraderar, så anpassas inte systemen utifrån arbetssituation i dag, säger Cecilia Beskow, samhällspolitisk chef på Unionen.

Kostar upp till 12 miljarder

I rapporten uppskattar fackförbundet att merkostnaderna för förlorad arbetstid uppgår till så mycket som 12 miljarder kronor om året, om man också räknar in kostnader för ineffektiv systemutveckling, hälsoproblem och dålig användbarhet i it-stöden. ”Stora vinster att göra för företagen genom att minska it-strulet”, anser Beskow.

Det finns en ljusning, säger Unionen:

– Datorn är tjänstemännens absolut viktigaste arbetsverktyg. Och de allra flesta tycker att det underlättar deras arbete enormt, säger Cecilia Beskow.

En allt mer akut fråga är it-säkerheten på företag och myndigheter. I den här rapporten har Unionen inte tagit upp frågan om även säkerheten påverkas av problemen.

– Det är alltid en balansgång mellan säkerhet och tillgänglighet, så det är svårt att säga. Men det man kan säga säkert är att strulet är en risk för medarbetarnas arbetsmiljö, säger Cecilia Beskow.

Enkäten

Drygt 2.000 Unionen-medlemmar har svarat på enkäten, som genomförs årligen sedan några år tillbaka. Här är några av svaren:

  • Fler än sex av tio tjänstemän uppger att de inte får möjlighet att delta i utformandet av nya rutiner, när nya IT-system införs.
  • Nästan fyra av tio litar inte på systemen. Det ökar den mentala pressen.
  • Ungefär hälften uppger att de inte får tillgång till nödvändig utbildning i befintliga system eller när system uppgraderas.
  • Nästan fyra av tio tycker inte att systemen är enkla att lära sig använda.
  • Och outsourcing av IT-supporten kan leda till språk- och kommunikationsproblem, samt tekniska svårigheter. En enskild tjänsteman måste kunna identifiera var problemet är och kunna förmedla detta till support på distans.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.