Och för den som precis som jag är för ung för att minnas detaljerna om Bergling handlar det om hur han spionerade åt Sovjetunionen och samtidigt jobbade på svenska Säkerhetspolisen.
Stig Bergling har kallats storspion och landsförrädare. Han läckte hemlig information om svenska försvarsanläggningar till främmande makt.
Nog med jämförelser så långt. Det vi vet nu är att Riksenheten för Säkerhetsmål bötfällt Transportstyrelsens tidigare generaldirektör Maria Ågren för att ha röjt uppgifter vars uppenbarande för främmande makt kan skada rikets säkerhet.
LÄS MER: Även Peter Hultqvist (S) kände till IT-skandalen
Finns mycket känsliga uppgifter
Exakt vad är det då som kan skada rikets säkerhet? Vi har inte hela bilden än. Men att det finns mycket känsliga uppgifter på Transportstyrelsens servrar och hos andra myndigheter som de kommunicerar med råder det inga tvivel om.
Bland annat finns bilder på alla svenska körkortsinnehavare och hemlig information om svensk infrastruktur. Sjöfart, luftfart och järnväg. Dessutom fordonsregistret som också innehåller uppgifter om militärens fordon.
LÄS MER: Vi hoppas och väntar på att regeringen tar tag i det här
Hotar att röja skyddad identitet
Patrick Cordner, som är tillförordnad chef på en av Polismyndighetens mest hemliga avdelningar, Sektionen för särskilda insatser, berättade för mig att han först inte trodde att det var sant när de fick höra talas om läckan. Han säger också att informationen som lämnades ut skulle kunna användas av främmande makt för att kartlägga militära och polisiära anläggningar.
Dessutom hotar den att röja personer som har skyddad identitet. Både poliser och allmänhet. Infrastrukturministern säger att det inte var som att ge någon ”nycklarna till konungariket Sverige”.
LÄS MER: Transportstyrelsens IT-affär: Detta har hänt
IT-tekniker larmade
Det är precis tvärtemot vad en av de som själv jobbat med informationen säger. IT-teknikern David Heed var en av de som larmade, han är säkerhetsarkitekt på Transportstyrelsen. Han vägrade ge teknikerna i utlandet behörighet.
Men det var då som generaldirektören gick in och skrev att de skulle bryta mot lagen och släppa in dem ändå, trots att Säkerhetspolisen inte hade granskat deras bakgrund.
LÄS MER: Han försökte stoppa Transportstyrelsens IT-läcka
Utländska tekniker fick högsta behörighet
David och hans kollegor beskriver det som att teknikerna i Tjeckien under en period hade större tillgång till Transportstyrelsens servrar än vad Transportstyrelsen själva hade. De utländska teknikerna fick med generaldirektörens godkännande de högsta behörigheterna. De kunde kopiera, lagra och sprida den data som fanns. Om de gjort det vet vi inte, men bara det faktum att de kunde är allvarligt nog.
Samtidigt som detta pågick var näringsdepartementet informerade, generaldirektör Maria Ågren hade möten med dem varje vecka. Varför ingen drog i nödbromsen tidigare är för många helt ofattbart.