Det dallrar i luften ute på banvallen i Solna. I hettan går två rutinerade banarbetare. De och tusen andra har svarat på frågor om järnvägens skick. Resultatet är tydligt, det finns stora brister.
– Vi talar om att det är rälsbefästningar som har gått sönder. Vi har koll på läget säger de då. Men det är ju ingen som fixar till det, och hur man kan ha koll på läget då, det förstår jag inte, säger Roger Sennebäck, en av banarbetarna i Solna.
På Trafikverket håller man inte med.
– Jag upplever att vi har väldigt bra koll på järnvägen. Det har vi tillsammans med våra entreprenörer, som varje dag är ute tillsammans med oss, säger Anna Lundman, chef för underhållsavdelningen på Trafikverket.
”Vet hur det är ställt”
I undersökningen som gjorts av fackförbundet Seko har 55 procent av järnvägsarbetarna svarat att det har blivit fler brister på järnvägen de senaste två-tre åren.
– Är det några som vet hur det är ställt så är det ju de som jobbar på järnvägen, så det är ju lite facit vi får i den här undersökningen, säger Janne Rudén, ordförande för Seko.
Trafikverkets Anna Lundman säger att hon inte kan svara exakt på frågan om bristerna ökar.
– Men vi ser ju att förseningstimmarna minskar och det är den uppföljningen vi gör, säger hon.
De säger ju att det blivit fler brister?
– Ja, det är ju deras upplevelse och de får stå för dem, säger Anna Lundman.
Förebyggande underhållet minskar
I förra veckan kunde SVT avslöja att 20 miljarder till järnvägsunderhållet saknas.
Trafikverket har till sitt försvar länge sagt att det förebyggande underhållet, alltså det som görs innan problemen uppstår, har ökat. Men enligt 66 procent av järnvägsarbetarna har det minskat de senaste åren, alltså tvärt emot vad Trafikverket hävdar.
– De måste ju ha fel, skulle det satsas mer så skulle vi inte ha de här akutstoppen. Så man kan fundera på om vi lever på samma planet, säger Sekos Janne Rudén.
– Jag tycker inte vi lever på olika planeter, eftersom vi ser gemensamt att vi har brister och jobbar ihop med att komma till rätta med dem och få ut mer järnväg för pengarna, säger Anna Lundman.
På banvallen i Solna ser man annorlunda på läget.
– Allt handlar om pengar i dag, säger banarbetaren Kent Olani.
Kollegan Roger Sennebäck håller med.
– Det handlar inte om att göra ett bra jobb, det verkar de skita i, säger han.
FAKTA
· 55 % av alla tillfrågade upplever att det varit fler brister i infrastrukturen under de senaste två-tre åren jämfört med tidigare.
· 66 % upplever inte att det förebyggande underhållet av infrastrukturen avseende ban, el, signal och tele sker i tillräcklig omfattning på arbetsplatsen.
Källa: Seko, telefonintervjuer med 1.000 järnvägsarbetare.