Hela väggen är täckt av skärmar. På varje skärm finns streck huller om buller, för den oinvigde känns det ofattbart att det som visas är järnvägsnätet. Det är via dessa skärmar som livsviktiga beslut tas, ska trafiken vara stoppad eller inte.
Hur strecken ligger får stor betydelse utanför huset, helt livsavgörande faktiskt. För en ändring på trafikledningscentralens skärmar kan göra att ett 700 ton tungt tåg kommer rusande i 200 kilometer i timmen mot några som står ovetandes på spåret och arbetar.
”I sommar har det varit hemskt”
Samtidigt jobbar trafikledningspersonalen under stor press, tågen ska gå i tid och det ska ske säkert. Siffror som SVT tagit fram visar att många av dem dessutom tvingas arbeta mycket övertid.
Anders Kemi är anställd på tågledningscentralen i Boden som systemtekniker. Han är fackligt aktiv och berättar om hur han och kollegorna har det på jobbet.
– Just i sommar har det varit hemskt. De har jobbat som svin, de har sålt semestrar och i augusti innan de gick på semester så var de genomskinliga. Den här sommaren har varit riktigt, riktigt dålig, säger Anders Kemi.
”Många inte kontaktbara i slutet av dagen”
Övertidsuttaget på Trafikverkets tågledningscentraler ökade under sommaren 2014 med 18 procent jämfört med samma period 2013. Drygt tusen anställda jobbade nästan 30.000 timmar övertid på bara några månader.
– Många är ju inte riktigt kontaktbara i slutet på dagen. De har jobbat så mycket och det har varit så mycket fel och så mycket jobb sista tiden att de har lite svårt att veta hur det har varit när de ska sammanfatta dagen, säger Anders Kemi.
Samtidigt har SVT nyligen avslöjat att Trafikverket brutit mot sina egna regler vid minst sju tillfällen sedan årsskiftet. Tåg har fått åka trots att trafiken borde ha varit avstängd.
– Varenda nerkörning, varenda kontaktledning, varenda urspårning och allt som händer det lider man av. Man vill ju inte att det ska gå så här dåligt, det är ju riktigt dåligt, det känns inget bra, säger Anders Kemi.
Trafikverket: Övertid påverkar inte säkerhet
Som han ser det påverkar arbetssituationen säkerheten.
– Vi försämrar ju skydden på alla nivåer. Man ska ju inte måla fan på väggen, men jag tror att risken är att det blir likadant som i England där det hände stora olyckor. Vi får ju hoppas att vi klarar oss från det, säger Anders Kemi.
En bild som inte delas av Trafikverkets ledning.
– Övertiderna påverkar inte säkerheten. Vi har hela tiden en bemanning med kompetent och utbildad personal på plats även under sommaren, säger Caroline Ottosson, ställföreträdande generaldirektör på Trafikverket.