I Plusredaktionens pågående granskning av elbolag berättar vi om Mikael Bergkvist, som ofrivilligt fick sitt elavtal flyttat.
Men det är fler som tipsat oss om samma bolag. Marcus Bäckström är jurist och företräder en privatperson med enskild firma som råkat ut för Svensk Kraftrevision och Axilia. Han har ofta hand om konsumentärenden, men menar att de här elbolagens metoder är något utöver det vanliga.
– Oftast har man att göra med två parter som på ett någorlunda civiliserat sätt bråkar med varandra och som har ungefär samma verklighetsbeskrivning. Då kan man föra ett konstruktivt samtal om vem som har rätt och fel i en juridisk kontext. I mina ögon tillämpar de här företagen rena bluffmetoder. Det är mer ovanligt, säger Marcus Bäckström.
Fullmakt bara giltig ett år
Marcus Bäckströms klient Suzanne Linge blev kontaktad av Svensk Kraftrevision AB år 2012 med erbjudandet att få en översyn av sina elkostnader. Hon tecknade en fullmakt som gav Svensk Kraftrevision AB och Svensk Lantbruksrevision rätt att presentera erbjudanden för henne.
Fullmakten var bara giltig i tolv månader, till år 2013. Men sju år senare, i början av 2019 kontaktades Suzanne av KR Energiförvaltning, som då hävdade att den gamla fullmakten gav dem rätt att teckna elavtal hos Axilia, med 36 månader lång uppsägningstid.
– Det faller fullständigt platt, fullmakten gav ingen rätt att teckna avtal, bara att presentera erbjudanden. Om man använder fullmakten till att teckna avtal så är det bedrägeri, säger Marcus Bäckström.
Axilia backade
Han hjälpte sin klient att bestrida allt från Axilia, och meddelade företaget att fortsatta krav från dem kommer att polisanmälas. Då kom ett meddelande från Axilia att de inte fortsätter med sina fodringar.
– De opererar förmodligen så att de ligger på kraftfullt, och sen om någon tar kontakt med jurist ger de upp den kunden och går på de som är mer godtrogna, resonerar Marcus Bäckström.
Plusredaktionen: Hur har företagen svarat?
– Jag har inte ens diskuterat med dem, det skulle nästan vara att förnedra sig själv. De försöker rättfärdiga ett bedrägligt beteende, det är inget annat än det, säger Marcus Bäckström.
I Plus mejlkontakt med Axilia om deras hantering av gamla fullmakter svarade att de ser ”mycket allvarligt på den kritik som riktas mot bolaget” och har tillsatt en extern utredning. ”Visar sig något vara felaktigt så ska det skyndsamt rättas till. Har kund lidit skada av vårt agerande skall kund kompenseras i enlighet med branschens allmänna praxis” skriver de.
Plus har sökt företrädare för KR Energiförvaltning utan framgång.
Har du råkat ut för något märkligt med ditt elavtal? Tipsa Plus reporter – och följ den pågående granskningen.