Detta för att ytterligare kunna undersöka orsaken till att passagerarfärjan förliste på Östersjön en septembernatt 1994, skriver utskottet i ett betänkande.
Vraket om havsbottnen omkring det är skyddat sedan 1995 som ett sista vilorum för de drygt 800 människor som miste livet i olyckan. Det är enligt svensk och flera andra länders lag förbjudet att dyka eller bedriva annan undervattensverksamhet i det gravfridsskyddade området.
Men efter att en tv-dokumentär 2020 kunnat visa ett hittills okänt hål i Estonias skrov har kraven väckts på att olyckan ska utredas igen, vilket kräver nya undervattensundersökningar. Därför har regeringen föreslagit en lagändring som innebär ett visst undantag från dykförbudet med start den 1 juli i år. En lagändring som justitieutskotten nu rekommenderar att riksdagen röstar ja till.
Enligt haverikommissionens slutrapport, som kom i december 1997, berodde förlisningen på att fartygets bogvisir slagits loss av den hårda sjön så att vatten kunde ta sig in på bildäck och orsaka slagsida och kantring.