Kicks, Lyko och NK vittnar i Lilla Aktuellts enkät om att intresset går ner i åldrarna.
– Det märks av att de besöker butiker mer. Kommer in, frågar, petar, provar, säger Ellica Friedner Romagnoli, butikschef på Kicks.
”Vår bedömning är att vi ser ett ökat intresse för smink i den åldersgruppen” skriver Lyko i ett mejl.
Barnen vittnar om utbrett intresse
Lilla Aktuellt, SVT:s nyhetsprogram för barn mellan 9 och 12 år, har frågat sina tittare i Duo-appen om de använder smink. Av 3 155 svarande svarar 44 procent ja.
Barn som Lilla Aktuellt träffar på stan i Stockholm berättar om ett utbrett intresse. 12-åriga Sonja säger att hon känner sig ful osminkad.
– Jag sminkar mig nästan varje dag. Jag känner mig mer säker i smink, säger Sonja Vinger Elliot.
Kicks vd: Vill inte förstärka osunda ideal
Carola Lundell, vd på Kicks, säger att de vill motverka osunda skönhetsideal.
Vi har pratat med barn som känner sig fula utan smink. Hur ser ni på ert ansvar?
– Som den skönhetsaktör vi är så ser jag absolut att vi har ett ansvar. Men jag anser inte att produkterna i sig är problemet, jag anser att det är de osunda skönhetsidealen. Där gör vi vad vi kan för att inte förstärka de osunda idealen.
Hur tar ni ansvar?
– Dels genom att inte retuschera nåt av vårt bildmaterial, att inte samarbeta med influencers som retuscherar – och att inte själva samarbeta med influencers under 18 år.