Centern och Liberalerna är mer försiktiga med att lägga sig i vad svenskarna äter, eller hur mycket man vill resa med bil och flyg, precis som övriga borgerliga partier. Foto: Pontus Lundahl/TT

Klimatpolitiken splittrar när S vill göra budget med C och L

Uppdaterad
Publicerad

Inför FN:s klimatmöte i Katowice finns flera skiljelinjer i hur de svenska partierna ser på klimatpolitik. En tydlig linje går mellan Socialdemokraterna och de partier man nu vill samarbeta med om budgeten – Centern och Liberalerna.

Några har förvånats över att klimatet inte nämnts i kraven från L och C på ett eventuellt budgetsamarbete med Socialdemokraterna. I en SVT-enkät till partierna, visar svaren på flera tydliga skiljelinjer i dag. Det handlar både om retorik och politiska förslag.

C och L är kritiska till många av den rödgröna regeringens åtgärder och vill slopa flygskatten, avskaffa elcykelpremien och hålla nere budgeten för klimatinvesteringar. Där vill de rödgröna istället tillföra mer pengar. Enkäten visar också att partierna ser olika på klimatåtgärder som kan ge ökade kostnader för jordbruk och näringsliv. 

– Där kan jag se motstånd från de borgerliga partierna, man stirrar sig blind på konkurrenskraften, och ser lite mindre på hur det blir med hållbarheten, säger Socialdemokraternas talesperson Hanna Westerén.

”Vi behöver göra uppoffringar”

Vägslitageavgift för tunga lastbilar är ett annat exempel. SD och alla borgerliga partier säger nej, men de rödgröna säger ja. 

– Jag tror att svensk industri mår bra av att tvingas ställa om tidigt. Det ger snabbare omställning och därmed konkurrensfördelar, säger Maria Gardfjell (MP).

– En skatt på avstånd kommer att drabba skogsnäringen och ge dem högre kostnader än utländska konkurrenter, säger Centerns klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin.

Livsstillsförändringar

De rödgröna partierna går också längre i kraven på att individer ska ändra livsstil, till exempel att vi behöver flyga mindre. Syftet med flygskatten är ju att något fler skall välja bort flygresan.

– Jag tror absolut vi behöver göra uppoffringar, både vi som enskilda konsumenter och Sverige som land, de borgerliga stirrar sig ibland blinda på konkurrenskraften, säger Hanna Westerén.

Centern och Liberalerna är mer försiktiga med att lägga sig i vad svenskarna äter, eller hur mycket man vill resa med bil och flyg, precis som övriga borgerliga partier.

– Det är inte min sak att säga hur mycket vi ska flyga, menar Rickard Nordin. Vi har inget emot mobilitet, det är utsläppen vi vill motverka.

Alliansen delad

Nästa skiljelinje skär rakt igenom Alliansen och handlar om pengar.

Moderaterna, och ännu mer SD och KD vill minska klimatbudgeten. De tre partierna vill också flytta mer av klimatsatsningarna utomlands. Varje satsad krona kan ge större klimatnytta i mindre utvecklade länder, resonerar de:

– Här upplever jag skillnader i synsätt, en del tycker vi ska göra nästan allt här, medan vi menar att det är viktigt att göra åtgärder både här och utomlands, säger Moderaternas Maria Malmer Stenergard.

M och KD vill hellre öronmärka en större andel av biståndet till klimatsatsningar utomlands.

”Sverige måste ställa om”

C och L både sparar och lägger till i budgeten. Framför allt L sparar, då man ogillar miljöbilssubventionen. L vill också minska skattelättnader på diesel till i jordbruk och gruvnäring.

Men att kompensera minskat klimatarbete hemma, med satsningar utomlands, tycker C och L – precis som de rödgröna – är fel.

– Vi kan inte ersätta satsningar hemma med satsningar utomlands. Sverige måste ju också ställa om, säger Rickard Nordin.

”EU:s kaka är fastställd”

Den sista skiljelinjen är frågor där Sverigedemokraterna står helt ensamma. Sju partier från Vänsterpartiet till Moderaterna tycker Sverige skall driva på för en tuffare EU-linje i Katowice, och att det är rimligt att Sverige som rikt land tar ett större ansvar att minska sina utsläpp än andra länder.

Men Sverigedemokraterna menar istället att alla EU-länder bör ha samma procentuella minskning.

– EU:s kaka är fastställd. Om Sverige tar på sig mer, blir resultatet bara att andra länder behöver göra mindre, säger Martin Kinnunen, SD:s klimatpolitiske talesperson.

SD var också enda svenska parti som motsatte sig EU-parlamentets linje med tuffare utsläppskrav på nya lastbilar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.