KO stämmer kasinobolag för marknadsföring

Publicerad

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer bolaget bakom Ninja Casino, Elec Games, i Patent- och marknadsdomstolen. KO anser att Ninja Casinos marknadsföring strider mot kraven på måttfull spelreklam, framgår det av ett pressmeddelande. Det är första gången måttfullhetsaspekten prövas i svensk domstol.

Reklam får inte överdriva vinstmöjligheterna eller antyda att något annat än slumpen påverkar utfallet i dragningar eller turspel och den får inte vara påträngande. Det är bland annat skrivningar som ”klockrena vägen till guldet”, ”vinsten på banken inom fem minuter” samt ”så kan du ta hem miljonerna” som Ninja Casino använt och KO vänder sig mot.

”Vi är angelägna om att få fram en praxis på området. KO anser också att det är viktigt att domstolen väger in hur sårbara grupper, personer med spelmissbruk eller som riskerar att hamna i spelmissbruk, påverkas av reklamen”, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.