Fick du en parkeringsbot förra året? Då är du inte ensam. Antalet parkeringsanmärkningar som utfärdas av kommunernas parkeringsvakter fortsätter att öka – från 1,4 miljoner 2013 till 1,5 miljoner 2014.
Det finns ingen sammanslagen statistik på exakt hur mycket pengar Sveriges kommuner tjänar på att lappa bilar. En parkeringsanmärkning kan kosta allt från 300 kronor som i Enköping, till 1.000 kronor i Stockholm.
Den senaste statistiken från SKL, Sveriges kommuner och landsting, är från 2010 då Sveriges kommuner fick in 580 miljoner kronor i p-böter.
Stora summor i storstäderna
Storstadskommunerna Stockholm, Malmö och Göteborg fick förra året in över 457 miljoner kronor på felparkeringar. Allra sämst verkar människor parkera i Stockholm.
– Stockholm växer snabbt och då kommer det in fler bilar också. Inför förrförra året gjorde vi en ny upphandling där vi var tvungna att skriva in betydligt fler parkeringsvakter än vi haft tidigare, eftersom vi märkte att fler bilar stod fel. Då ökade parkeringsanmärkningarna ganska mycket på en gång, säger Jan Prestberg på Stockholms stads trafikkontor och fortsätter:
– Jag tror inte att ökningen kommer att hålla i sig. Folk slutar parkera fel när de märker att de får lappar.
”De flesta tar en kalkylerad risk”
Pengarna som kommunen får in tack vare parkeringsanmärkningar läggs in i trafikkontorets totala budget och finansierar till exempel sandning av cykelvägar, snöröjning och lagning av hål i gatorna.
– Jag tror att de flesta slarvar lite eller chansar, man ställer sig inte fel medvetet men jag tror att de flesta har tagit en kalkylerad risk. ”Jag ska in här i fem minuter, hur stor är risken att det kommer en parkeringsvakt”, så tänker nog många, säger Jan Prestberg.
”Logiskt att det ökar”
Mikael Högskoog på Motormännens Riksförbund tror att ökningen bland annat beror på att parkeringsvakterna har blivit mer observanta.
– Det är logiskt att det ökar. Det här är en möjlighet för kommunerna att få in relativt enkla pengar, på ett sätt där man har opinionen med sig,säger Mikael Högskoog på Motormännens Riksförbund.
Stort irritationsmoment
Förbundet får dagligen ta emot samtal från människor som tycker att de har blivit felbehandlade, enligt Mikael Högskoog.
– Självklart har alla bilister ett stort ansvar för att man parkerar rätt. Men p-böter är också någonting som irriterar väldigt många, framför allt om man känner att det inte har gått rätt till. Som enskild är det i dag väldigt svårt att överbevisa en parkeringsbot, när ord står mot ord, säger han.
Fakta: P-böter
Så många parkeringsanmärkningar utfärdades av kommunerna:
2014: 1.503.226 stycken
2013: 1.403.767 stycken
2012: 1.340.202 stycken
Så mycket tjänade storstadskommunerna på parkeringsböter
2014:
Stockholm 353.072.864 kronor
Malmö 48.769.755 kronor
Göteborg 56.024.848 kronor
2013:
Stockholm 261.280.590 kronor
Malmö 43.965.281 kronor
Göteborg 52.473.443 kronor
2012:
Stockholm 247.063.590 kronor
Malmö 43.625.652 kronor
Göteborg 56.644.715 kr
Källa: Transportstyrelsen