SVT:s konsumentredaktion Plus berättar om Jenny Naarttijärvi som fick en veterinärsfaktura på drygt 56 000 kronor, som hon inte tycker att hon fick en ordentlig prisuppgift om.
I en rapport som Konkurrensverket publicerade ifjol påtalar de att konsumenttjänstlagen borde stärkas på marknaden för djursjukvård.
– Som djurägare har man en svagare position gentemot veterinären. Möjligheten att klaga på kostnaden för veterinärsjukvård är tämligen begränsat idag, säger Leif Nordqvist sakkunnig, ekonom och utredare på Konkurrensverket.
Tvingas gå direkt till domstol
Anledningen till det berättar Leif Nordqvist bland annat beror på att denna typ av ärende inte går att pröva i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eftersom de inte har kompetens på det här området. Istället måste en djurägare gå direkt till domstol för att få sin sak prövad.
– Vi har ju föreslagit i vår rapport att konsumenttjänstslagen bör utvidgas och då skulle ju Allmänna reklamationsnämnden se till att få sån veterinärmedicinsk sakkunskaps som krävs. Då skulle konsumentskyddet ökas på den här marknaden.
Upp till politikerna
Nordqvist anser att Konkurrensverkets rapport är ett tillräckligt bra underlag för att det ska gå att tillsätta en statlig offentlig utredning (SOU) om detta. Och det är just det som krävs om skyddet för djurägare ska bli starkare.
Konkurrensverket har påtalat detta till regeringskansliet, men frågan har ännu inte beretts av berörda departement.
Har du råkat ut för något när du besökte veterinären? Kontakta Plusredaktionen!