Under torsdagen meddelade Hövding Sverige AB, som tillverkar airbag-cykelhjälmar, att de ansökt om att försätta bolaget i konkurs.
Orsaken till konkursansökan är att Konsumentverket beordrat bolaget med ett permanent försäljningsstopp och återkallelse för produkten Hövding 3 i mitten av november.
”Verksamheten har omöjliggjorts”
Trots att förvaltningsrätten rev Konsumentverkets beslut om försäljningsstopp och återkallelse på torsdagen väljer bolaget att gå vidare med konkursansökan.
– Bolagets verksamhet har omöjliggjorts av Konsumentverkets agerande och väldigt långtgående uttalanden i media om produkten, sa Hövdings styrelseordförande Joel Eklund till SVT på torsdagen.
Försäkringen gäller fortfarande
När en Hövding har förbrukats kan man vanligtvis köpa en ny där försäkringsbolaget Solid står för självrisken som hemförsäkringen drar av för ersättning av Hövdingen.
Det här gäller fortfarande. Vad den som fått sin Hövding utlöst och vill ha en ny ska göra om företaget går i konkurs och hjälmar inte längre finns i lager är mer oklart.
Maria Wiezell har inte läst avtalet i detalj, men säger att det troliga är att man i ett sådant läge har en värdelös försäkring.
SVT har pratat med Hövding på fredagen som hänvisar till försäkringsbolaget Solid och konkursförvaltaren.