En hjälm från Hövding.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Konsumentvägledare Maria Winzell svarar på frågor om vad man ska göra med sin Hövding 3, Foto: Fredrik Sandberg/TT

Konsumentexperten om Hövding-hjälmarna: ”Återförsäljaren ansvarig gentemot dig”

Uppdaterad
Publicerad

Efter att Hövding Sverige AB, företaget bakom airbag-cykelhjälmen med samma namn, ansökt om konkurs är det många som äger hjälmen som undrar hur man ska gå tillväga.

– Om man har en försäkring för något som inte längre finns så har man en värdelös försäkring, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

Under torsdagen meddelade Hövding Sverige AB, som tillverkar airbag-cykelhjälmar, att de ansökt om att försätta bolaget i konkurs.

Orsaken till konkursansökan är att Konsumentverket beordrat bolaget med ett permanent försäljningsstopp och återkallelse för produkten Hövding 3 i mitten av november.

”Verksamheten har omöjliggjorts”

Trots att förvaltningsrätten rev Konsumentverkets beslut om försäljningsstopp och återkallelse på torsdagen väljer bolaget att gå vidare med konkursansökan.

– Bolagets verksamhet har omöjliggjorts av Konsumentverkets agerande och väldigt långtgående uttalanden i media om produkten, sa Hövdings styrelseordförande Joel Eklund till SVT på torsdagen.

Försäkringen gäller fortfarande

När en Hövding har förbrukats kan man vanligtvis köpa en ny där försäkringsbolaget Solid står för självrisken som hemförsäkringen drar av för ersättning av Hövdingen.

Det här gäller fortfarande. Vad den som fått sin Hövding utlöst och vill ha en ny ska göra om företaget går i konkurs och hjälmar inte längre finns i lager är mer oklart.

Maria Wiezell har inte läst avtalet i detalj, men säger att det troliga är att man i ett sådant läge har en värdelös försäkring.

SVT har pratat med Hövding på fredagen som hänvisar till försäkringsbolaget Solid och konkursförvaltaren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.