Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag tror jag kommer köpa en vanlig hjälm och lägga den här i lådan ett tag.” Hör cyklisterna om gårdagens besked och om de tänker fortsätta använda sina airbaghjälmar i klippet. Foto: SVt/Olivia Hedenvind Brask

Säkerhetsutredning av Hövding inte giltig grund för reklamation

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverkets utredning av de misstänkta säkerhetsbristerna med cykelhjälmen Hövding är inte en giltig anledning för rätten att reklamera varan. Det säger Hanna Bornstedt, vägledare på Konsumentverket.

– Man kan inte använda det tillfälliga försäljningsstoppet som argument för en reklamation.

Under onsdagen införde Konsumentverket ett tillfälligt försäljningsförbud av airbag-hjälmen Hövding 3. Enligt myndigheten går det inte att med säkerhet säga att airbagfunktionen faktiskt löser ut sig och ger skydd i hastigheter över 20 kilometer i timmen.

– Känner man sig osäker kan man avvakta med att använda hjälmen tills utredningen är klar, säger Hanna Bornstedt.

Säkerhetsutredning inte giltig orsak

Säkerhetsutredningen och försäljningsstoppet är inte en giltig grund för att reklamera varan enligt Konsumentverket.

För att kunna reklamera en Hövding krävs det antingen att Konsumentverket konstaterar att det finns säkerhetsbrister eller att konsumenten själv kan visa att den egna hjälmen har brister.

– Just nu utreder vi bara frågan. Eftersom det inte finns någon återkallelse så finns det inget köprättsligt fel konstaterat.

Återkallelse ger reklamationsrätt

Det finns ingen prognos för när utredningen är klar.

I vanliga fall när en vara har fel eller säkerhetsbrister har konsumenten tre år på sig att reklamera produkten till en återförsäljare. Om det skulle visa sig att Hövdinghjälmar har säkerhetsbrister och varan återkallas spelar det dock ingen roll när hjälmen köptes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.