Under onsdagen införde Konsumentverket ett tillfälligt försäljningsförbud av airbag-hjälmen Hövding 3. Enligt myndigheten går det inte att med säkerhet säga att airbagfunktionen faktiskt löser ut sig och ger skydd i hastigheter över 20 kilometer i timmen.
– Känner man sig osäker kan man avvakta med att använda hjälmen tills utredningen är klar, säger Hanna Bornstedt.
Säkerhetsutredning inte giltig orsak
Säkerhetsutredningen och försäljningsstoppet är inte en giltig grund för att reklamera varan enligt Konsumentverket.
För att kunna reklamera en Hövding krävs det antingen att Konsumentverket konstaterar att det finns säkerhetsbrister eller att konsumenten själv kan visa att den egna hjälmen har brister.
– Just nu utreder vi bara frågan. Eftersom det inte finns någon återkallelse så finns det inget köprättsligt fel konstaterat.
Återkallelse ger reklamationsrätt
Det finns ingen prognos för när utredningen är klar.
I vanliga fall när en vara har fel eller säkerhetsbrister har konsumenten tre år på sig att reklamera produkten till en återförsäljare. Om det skulle visa sig att Hövdinghjälmar har säkerhetsbrister och varan återkallas spelar det dock ingen roll när hjälmen köptes.