Uppdatering: Då frekvensen av antalet anmälningar till Konsumentverket mot företaget har minskat med tiden har myndigheten valt att ta bort företaget från sin varningslista, från den 17 februari 2022.
Plusredaktionen har tidigare berättat om Svenskt fordonsskydd, som skickar ut brev till svenska bilägare med påståenden om att företaget kan förlänga deras bilgarantier.
Men enligt Konsumentverket strider reklamutskicken mot marknadsföringslagen. Detta då det inte tydligt framgår att det rör sig om ett erbjudande om en ny garanti och ett bindande abonnemang på ett år, till en kostnad på totalt över 2 000 kronor.
Brevet har stora likheter med en faktura vilket har gjort att många konsumenter vilseletts till att betala utan att inse att de samtidigt ingått ett abonnemang.
På varningslista
Konsumentverket har fått in över 800 anmälningar mot företaget sedan april 2020, varav majoriteten under 2021. Sedan augusti 2020 har myndigheten utan framgång försökt nå företaget, som nyligen placerats på Konsumentverkets varningslista.
Sedan myndigheten sökte den första kontakten med företaget har anmälningstakten dessutom ökat, och bolaget är nu ett av årets mest anmälda.
– Vi tycker det är allvarligt, säger Gustaf Danielsson, som är den jurist på Konsumentverket som granskat företaget.
”Felaktigt”
Till och med han själv har nyligen fått företagets brevutskick, som även i hans fall innehöll osanna påståenden.
– Jag har aldrig haft någon garanti på den här bilen som jag köpte begagnad. Att de skulle kunna förlänga garantin är felaktigt, säger Gustaf Danielsson.
Vägrar svara på frågor
Plus har upprepade gånger sökt Svensk fordonsskydd utan att få några svar, trots att företaget lovat att återkomma.
I ett inspelat samtal med en privatperson uppger dock företaget att de av misstag skickat ut brevet till bilägare vars garantier fortfarande gäller.
Svenskt fordonsskydd
Det Hong kong-registrerade företaget Svenskt fordonsskydd har fått in många anmälningar till Konsumentverket:
- 2020: 291 anmälningar (från april)
- 2021: 543 anmälningar
Även upplysningstjänsten “Hallå konsument” och de kommunala konsumentvägledarna har tagit emot klagomål, totalt 175 stycken.
Källa: Konsumentverket