I Berlin öppnar domstolsbeslutet för körförbud för dieselbilar med euro 4 -standard redan från slutet av 2018. Euro 5-bilar kommer att förbjudas från och med nästa höst på vissa gator i den tyska huvudstaden.
I Sverige har regeringen gett klartecken för kommunerna att införa miljözoner om två år. Det är både diesel- och bensindrivna bilar som drabbas. För tung trafik finns redan förbud. År 2022 kommer det att finnas ännu hårdare krav i miljözon 3 som förbjuder alla bilar utom de som drivs med bränsleceller, gas eller el.
Premier för att byta upp sig
I Tyskland försöker man undvika körförbud i städerna genom att i stället erbjuda bilägarna premier för inbyte till nyare och mer miljövänliga modeller, och även att bekosta en ombyggnad av hårdvaran i äldre modeller.
– Precis samma möjligheter måste erbjudas svenska bilägare om miljözoner blir verklighet även här, säger Heléne Lilja,kommunikationschef på Motormännen, Sveriges största konsumentorganisation för bilister.
– I Tyskland har man större problem med luftföroreningar i storstäderna än vi har i Sverige. Om man bor i Stockholm och har en äldre dieselbil bör man fundera på att byta den mot en el- eller gasbil, eller en laddhybrid, säger Mattias Bergman, vd på bilföretagens branschorganisation Bil Sweden.
Han anser att man bör följa Norges exempel med förmåner som lägre parkerings- och trängselavgifter för de renare bilarna.
Svenska åtgärder
I Sverige finns bonus-malussystemet som ger premier för upp till 60 000 kr för en elbil eller 10 000 för en gasdriven bil, och skattelättnader för en ny miljövänlig bil de första tre åren.
– Det är en bra start. Vi har märkt ett ökande intresse för våra elbilar och laddhybrider, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för VW i Sverige.
EU-beslut väntas
I EU ska man inom kort besluta hur mycket utsläppen av koldioxid ska minska i framtiden. Kommissionen och EU-parlamentet förordar en minskning med 20 procent till år 2025 och med 40 procent till år 2030. Sverige vill gå längre.
– Vi vill också att kommunerna gör ordentliga utredningar och bara inför miljözoner på platser och tider då utsläppsgränserna överskrids, säger Heléne Lilja.