Många tyska parlamentsledamöter har sagt sig vara oroliga för att en så kraftig lagskärpning skulle kosta mängder av jobb inom den viktiga tyska bilindustrin.
Miljöutskottet förordade en kraftigare skärpning med 45 procent.
Ett ursprungligt lagförslag ville minska utsläppen av koldioxid (CO2) med 15 procent till 2025 och med 30 procent till 2030, allt jämfört med utsläppen 2021.
I många länder diskuteras olika åtgärder för att uppnå EU:s miljömål.
Bonus malus
I Sverige finns det nya bonus malus-systemet, med bonus och skattelättnader för fordon med låga utsläpp.
– Vi kommer att behöva alla former av förnybara drivmedel för att klara klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, branschorganisationen för biltillverkare i Sverige.
I Tyskland har regeringen lagt fram en plan för inbyte av äldre dieselbilar. Man vill även ge möjligheter till modifiering av bilar med högre utsläpp.
Premier för inbyte
Biltillverkaren Volkswagen har gått med på att stå för omkring 25 000 kronor av den beräknade kostnaden på cirka 30 000 kronor för att göra justeringar av euro 5-dieselbilarna.
Den franska biltillverkaren Renault erbjuder upp till 100 000 kronor för bilägare i Tyskland med äldre dieselbilar som vill byta mot nyare.
På flera håll vidtar politiker åtgärder för att dra ner på antalet dieselbilar på gatorna. I Frankfurt införs ett förbud mot äldre dieselbilar i februari. I Hamburg har äldre dieselfordon redan förbjudits på vissa gator.
I Danmark vill regeringen stoppa all nybilsförsäljning av bensin- och dieselbilar år 2030 medan bilägarnas intresseorganisation efterlyser en ekonomisk morot vid gröna bilköp och organisationen Bilbranschen kräver ändrade EU-regler.