Europaparlamentet har röstat för skärpta regler för koldioxidutsläpp för nya bilar från år 2030. Foto: TT/Berit Rouald

EU-parlamentet skärper avgasregler för nya bilar

Uppdaterad
Publicerad

EU-parlamentet röstade på onsdagen för att skärpa kraven för utsläpp av koldioxid för nya bilar. Från år 2030 ska utsläppen minskas med 40 procent för nyproducerade bilar. Det är 10 procentenheter mer än den gräns som EU-kommissionen föreslagit.

Många tyska parlamentsledamöter har sagt sig vara oroliga för att en så kraftig lagskärpning skulle kosta mängder av jobb inom den viktiga tyska bilindustrin.

Miljöutskottet förordade en kraftigare skärpning med 45 procent.

Ett ursprungligt lagförslag ville minska utsläppen av koldioxid (CO2) med 15 procent till 2025 och med 30 procent till 2030, allt jämfört med utsläppen 2021.

I många länder diskuteras olika åtgärder för att uppnå EU:s miljömål.

Bonus malus

I Sverige finns det nya bonus malus-systemet, med bonus och skattelättnader för fordon med låga utsläpp.

– Vi kommer att behöva alla former av förnybara drivmedel för att klara klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, branschorganisationen för biltillverkare i Sverige.

I Tyskland har regeringen lagt fram en plan för inbyte av äldre dieselbilar. Man vill även ge möjligheter till modifiering av bilar med högre utsläpp.

Premier för inbyte

Biltillverkaren Volkswagen har gått med på att stå för omkring 25 000 kronor av den beräknade kostnaden på cirka 30 000 kronor för att göra justeringar av euro 5-dieselbilarna.

Den franska biltillverkaren Renault erbjuder upp till 100 000 kronor för bilägare i Tyskland med äldre dieselbilar som vill byta mot nyare.

På flera håll vidtar politiker åtgärder för att dra ner på antalet dieselbilar på gatorna. I Frankfurt införs ett förbud mot äldre dieselbilar i februari. I Hamburg har äldre dieselfordon redan förbjudits på vissa gator.

I Danmark vill regeringen stoppa all nybilsförsäljning av bensin- och dieselbilar år 2030 medan bilägarnas intresseorganisation efterlyser en ekonomisk morot vid gröna bilköp och organisationen Bilbranschen kräver ändrade EU-regler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.