Antalet klagomål hos Konsumenternas energimarknadsbyrå kommer att fördubblas i år jämfört med året innan om klagomålen ökar i samma takt som de gjort under årets första månader. Det visar statistik från Energimarknadsbyrån, som ägs av tre myndigheter och två branschorganisationer.
Förra året var antalet elkunder som hörde av sig drygt 1800, en ökning med drygt tio procent jämfört med året innan. Av ärendena är drygt 60 procent klagomål. Det betyder att Energimarknadsbyrån förra året fick cirka 1100 klagomål.
Under de första tre månaderna i år har cirka 900 kunder hört av sig.
– I år har det ökat ganska mycket. Med den takten skulle vi hamna på mellan tre och fyra tusen på helåret, säger Anna Carlén.
Av totalsiffran brukar normalt tre femtedelar vara klagomål.
Rundar lagkrav
När det gäller antalet klagomål mot telefonförsäljare har de minskat. Ett skäl kan vara den nya distansavtalslagen som innebär att det krävs att du skriver under ett fysiskt avtal för att det ska vara giltigt efter att en telefonförsäljare har ringt upp. Vid telefonförsäljning har du även en ångerrätt som gäller två veckor.
Istället ökar antalet klagomål mot hemförsäljare och försäljning på torg och andra offentliga platser. När en dörrknackande elsäljare får någon att skriva under ett avtal i en trappuppgång gäller inte samma regler som vid telefonförsäljning. Då finns heller inga inspelade samtal.
– Man har flyttat försäljningen till andra kanaler för att komma runt lagkraven, säger Anna Carlén.
Hon säger att det är vanligt att kunder hör av sig med berättelser om elbolag som påstår att de samarbetar med eller kommer från staten, kommunen eller elnätsbolaget.
– Det kan vara en form av bedrägeri som absolut kan vara brottsligt, säger hon.
Vattenfalls pressekreterare Henrik Svensson bekräftar via mejl att de känner till att det finns ”bolag som utger sig för att vara Vattenfall eller samarbeta med Vattenfall” utan att det stämmer.
Lurade småföretagare
Något som också är vanligt förekommande är småföretagare som blivit flyttade till ett nytt elbolag utan att de bett om det.
– De har uppfattat att de fått ett erbjudande om att få information hem i brevlådan. Inte att de tackat ja till ett elavtal, säger Anna Carlén.
Anna Carlén vill dock poängtera att de flesta elbolagen sköter sig.
– Det är ett litet antal företag som skapar mycket problem och får mycket klagomål, säger hon.