Julhandeln pågår för fullt och folk trängs i butikerna. Så är det också på BR:s butik i centrala Stockholm när SVT Nyheter gör ett besök.
Men både BR och Toys”R”US, Sveriges två största leksakskedjor, är i kris och ägaren Top-Toy gör nu en rekonstruktion för att rädda bolagen.
– Vi genomför dramatiska åtgärder. Framför allt ska vi stänga butiker som inte är lönsamma, säger Top-Toy:s vd Per Sigvardsson.
Locka på nya sätt
Men det räcker inte bara med neddragningar för att de stora kedjorna ska klara sig i framtiden. Man måste tänka om.
– Den fysiska handeln har blivit lite för tråkig. Det måste hända mycket mer saker i den fysiska handeln för att kunden ska välja att komma till en butik, säger Per Sigvardsson.
Därför satsar nu BR på nya grepp. I deras affär i centrala Stockholm är det fullt av anställda som demonstrerar vad man kan göra med leksakerna. Bland mycket annat skjuts det med lasergevär och en trollkarl visar upp sina magiska trick. Men leksakindustrin jobbar i uppförsbacke, för barnen leker inte som de gjorde förr.
Blir digitala tidigare
– För 20 år sedan lekte de med leksaker upp till kanske tio, elva tolv års ålder, säger Per Sigvardsson. I dag övergår de till digitala produkter som tv-spel och Ipad redan vid sex, sju års ålder.
Det här får konsekvenser för Sveriges två största leksakskedjor.
– För svensk del vet vi inte exakt för det pågår diskussioner och förhandlingar. Men jag tror att upp mot ett hundratal personer kommer att påverkas av den neddragning som vi gör nästa år, säger Per Sigvardsson.