• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

I flera andra länder i Europa har staten gjort satsningar för att minska smittspridningen och samtidigt öka folkhälsan och minska klimatpåverkan. Foto: TT

Kritiken mot regeringen: Har inte gjort infrastruktursatsningar för cyklister

Publicerad

Coronapandemin har fått svenskarna att cykla som aldrig förr. Men det behövs infrastruktursatsningar för att trenden inte ska vika. Det menar företagaren Tony Grimaldi, som är engagerad i organisationen Cycling Industries Europe. 

– Många andra länder har agerat och gjort infrastruktursatsningar på mångmiljonbelopp. Det är oroande att Sverige inte har gjort det. 

Folkhälsomyndigheten har sedan i våras uppmanat människor att undvika kollektivtrafik, och flera återförsäljare vittnar om att coronapandemin har lett till ökad försäljning av cyklar i Sverige.

Men Tony Grimaldi, vd för koncernen Cycleurope – som äger märken som Crescent och Monark – tycker inte att regeringen har gjort tillräckligt för att stötta utvecklingen. 

– Gör man rätt infrastruktursatsningar nu kommer det kunna hålla i sig även efter corona. Den viktigaste delen är bättre cykelvägar och att man har flöden i trafiken som bygger på cyklingens villkor. I svenska städer kan man ha en cykelbana som plötsligt tar slut, det hänger inte ihop.

”Det är nu vi ser en folkrörelse”

I flera andra länder i Europa har staten gjort satsningar för att minska smittspridningen och samtidigt öka folkhälsan och minska klimatpåverkan.

I städer som Milano, Bryssel, Barcelona, Berlin, Budapest och Paris har cykelbanor breddats på bekostnad av bilarnas körfält och fler cykelställ har placerats ut.

I Frankrike erbjuds dessutom varje fransman drygt 500 kronor till cykelreparationer. Staten ska även finansiera en modell där arbetsgivare kan täcka resekostnader på uppemot 4 300 kronor för anställda som cyklar till jobbet.

Tony Grimaldi vill uppmana svenska regeringen att tänka till.

– Det här är en möjlighet. Det är nu vi ser en folkrörelse.

Ministern: Mycket kvar att göra

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) svarar på kritiken i en skriftlig kommentar:

– Efter år av minskat cyklande i Sverige har regeringen satsat ordentligt på att vända utvecklingen.

Regeringen har bland annat öppnat ett nytt Cykelcentrum för kunskap och forskning och ökat medel till cykel i den nationella infrastrukturplanen, enligt ministern. Kommuner och regioner kan också söka medel för cykelåtgärder och hållbara stadsmiljöer.

– Men vi har mycket kvar att göra, framför allt behöver kommuner och regioner lägga väsentligt mer resurser framöver och stadsplaneringen måste sluta utgå från män och bilar. Jag kommer fortsätta att jobba för en ökad och säker cykling – och jag vill se att ännu fler väljer cykeln framöver.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.