• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Det är en typ av cykel som sticker ut i statistiken: Elcykeln. Foto: TT

Försäljningen av cyklar skjuter i höjden under coronapandemin – ”jättebrant kurva”

Uppdaterad
Publicerad

Cykelbranschen går mot strömmen i coronakrisen. Under våren har försäljningen av cyklar skjutit i höjden, enligt flera återförsäljare. Och coronapandemin pekas ut som orsaken. 

– Vi såg en jättebrant kurva ungefär samtidigt som Anders Tegnell pratade om den branta smittkurvan vecka 10, säger Jonas Holtbo, marknadscef på cykelkedjan Sportson. 

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade drygt en miljon i åldrarna 6–84 år, eller 11 procent av befolkningen. Räknat på alla resor gjordes knappt var nionde resa med cykel, enligt nya siffror från Transportstyrelsen.

Coronapandemin

Men under våren har något hänt. Coronapandemin har fått fler att investera i en cykel. Det vittnar flera återförsäljare om. 

Sportson, som har 25 butiker runt om i Sverige, har märkt av trenden. Jämfört med förra våren har försäljningen av cyklar ökat drygt 30 procent, enligt Jonas Holtbo.

– De flesta är tydliga med att de inte vågar eller vill åka kollektivt. Sen finns de som är deltidspermitterade som har tid över, men relativt bra ekonomi, som väljer att komma i form. Men mycket handlar om att ta sig till jobbet eller affären.

”Tar elcykeln istället för bilen”

Och det är en typ av cykel som sticker ut i statistiken: Elcykeln. 

– Sist jag kollade så sålde vi fler elcyklar under våren 2020 än under samma period 2018 när den statliga elcykelpremien fanns, säger Jonas Holtbo. 

Tony Grimaldi, vd för koncernen Cycleurope, som äger märken som Crescent och Monark, lyfter också fram elcykeln.

– Vi ser en stark ökning. Många tar elcykeln istället för bilen, eller istället för att åka kollektivtrafik. Elcykeln blir en ny dimension av mobilitet.

Cykelsemester lockar

På sportjätten XXL har försäljningen av cyklar också ökat kraftigt under våren, jämfört med samma period i fjol. På mountainbikes är ökningen 60 procent. 

– Det sticker ut rejält. Vi säljer mer cyklar av alla sorter, men det verkar vara många som lockas att ta upp cyklingen som ett fritidsintresse. Många har nog insett att vi kommer att vara kvar i Sverige i sommar, säger Anders Andrén, pressansvarig. 

Det ökade cykelpendlingen märks av även där. 

– Det vore kul om det håller i sig. 

Jonas Holtbo har samma förhoppning. 

– Jag hoppas och tror att folk kommer att upptäcka vad cykeln betyder för mobilitet, frihet och hälsa, men det hänger mycket på att samhället hänger med och bygger rätt infrastruktur.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet