Qalls vd Jonas Lindgren. Foto: SVT

”Bra idé att fråga om äldre är företag”

Uppdaterad
Publicerad

Teleoperatören Qalll kritiseras för att ha tvingat på kunder företagsabonnemang och tidigare anställda vittnar om en hård säljkultur. Nu svarar företaget på kritiken:

– Vi har inte som affärsidé att rikta in oss på äldre eller förståndshandikappade, säger Qalls vd till SVT.

Ett av de bolag som utmärkt sig i SVT:s granskning är teleoperatören Qall med huvudkontor i Nacka. Qall har fått kritik både från kunder som känt sig påtvingade företagsabonnemang de inte vill ha, tidigare anställda som vittnar om en hård säljkultur, och av myndighetsrepresentanter och gode män som beskrivit hur bolaget sålt till både äldre och förståndshandikappade.

SVT har varit i kontakt med flera tidigare anställda, som berättar att det är ofrånkomligt att inte bara företag kontaktas av Qall när säljarna följer sina ringlistor.

SVT granskar försäljningsmetoder

– Man köper in listor där det finns många privatpersoner, säger en tidigare anställd.

– Ofta är de födda på 30- eller 40-talet. Så länge de förstått vad som sägs i avtalsdelen av samtalet så spelar det ingen roll. Så länge de svarar ja.

”Ibland slinker det igenom”

Qalls vd Jonas Lindgren bemöter kritiken:

– Vi har inte som affärsidé att rikta in oss på äldre eller förståndshandikappade. Ibland slinker det igenom och när vi lyssnar på ljudfilerna och hör att personen inte riktigt förstår, då tar vi inte in dem som kund.

SVT har dock varit i kontakt med flera kunder som uppger att de fått kalla handen av kundtjänsten, och krävts på femsiffriga belopp för att lösa sitt abonnemang.

– I de fallen har vi misslyckats då, jättetråkigt!

Jonas Lindgren bekräftar att de äldre personerna finns med i listorna som bolaget köper in.

– Vi köper ringlistor där man inte ser om det är en skogsägare eller vad det är för typ av företagare.

Men man kan väl fråga?

– Ja, i dag förutsätter vi att alla vi ringer är företagare.

Varför frågar ni inte: hallå, är du företagare?

– Jättebra idé, det kanske vi skulle kunna införa.

Följ den fortsatta granskningen på Pejlbloggen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet