SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu resor som gått snett, och många har har hört av sig med sina historier. Mikael Svensson och Filippa Lennartsson är två av dem.
Redan sen innan de visste att de skulle få barn har Mikael och Filippa planerat att de skulle åka ut på en långresa när de blir föräldralediga. De får en dotter och när hon är runt halvåret bestämmer de sig att göra slag i saken och boka resan. Starta i Panama och avsluta på Kuba. Flygresorna bokas via resebolaget Travellink och allt görs online. Smidigt och till ett bra pris.
Ändringar i resan
Någon månad senare får paret ett meddelande om att kontakta Travellink då det skett ändringar i resan. Under finns en länk som Mikael och Martina klickar på. Där finns deras reserutt och de ser några små ändringar i tider på ditresan, men ingenting som påverkar deras anslutningsflyg. Så de noterar det hela och tänker inte mer på det.
Avresedatumet kommer och de tar sig iväg på deras äventyr utan problem. Elva länder besöks innan det är dags att avsluta på Kuba.
Dagen innan hemresan får de ett mejl från Travellink med information och där står att flyget med Austrian Airlines ska avgå i tid.
Inget flyg
Dagen efter åker de till flygplatsen i tid och visar bokningen, varpå de möts av förvånade miner. Det visar sig att Austrian Airlines slutat trafikera denna sträcka för mer än ett år sedan. De kontaktar de andra bolagen som flyger från Kuba till Europa med tanken att de ombokats till något av dem, men de finns inte med i några system.
De kontaktar Travellink utan framgång då det är natt i Europa.
Timmarna går och paret inser att de måste lösa situationen för natten.
– Hade det bara varit jag och Filippa hade det ju varit en sak, då hade vi kunnat sova vart som helst men nu är ju vår ettåriga dotter med och då måste man hitta någonstans där det är säkert, säger Mikael till Plusredaktionen.
Ingen hjälp
De får till slut hjälp att hitta sovplatser hos en familj och dagen efter kontaktade de återigen Travellink och fick ett lite oväntat svar. De kan tyvärr inte få hjälp eftersom de inte ringt Travellink , när de fick mailet om att kontakta dem om ändrade resor mer än ett halvår tidigare.
– Jag fattade ingenting! Det stod ingenstans att vi skulle kontakta dem genom att ringa! Vi trodde ju att vi kontaktat dem genom att klicka på länken och kolla, säger Filippa.
Tvingades låna 18 000 kronor
Paret fick lov att hitta nya flyg hem på egen hand och betala för dessa. En summa på 18 000 kronor som de inte själva hade efter månader på resande fot, utan fick låna från Filippas föräldrar.
Väl hemma igen kontaktade Mikael återigen Travellink som lovade att betala tillbaka till paret. Efter ett tag så kom det in pengar men bara en del av summan som Filippa och Mikael fått lägga ut. Det motiverades med att resebolaget bara ersätter det flyg som inte fanns på Kuba, inte anslutningsflygen och de extrakostnader som tillkommit med boende och taxiresor.
–När jag försöker att kontakta dem nu så ska man trycka in sitt ärendenummer för att sedan kopplas vidare, men när jag skriver in vårt så avslutas samtalet, säger Mikael.
”Missförstånd”
Efter att Plusredaktionen ställt frågor till Travellink ändrar sig nu resebyrån. Enligt dem har det skett ett missförstånd, och de ska nu betala tillbaka hela biljetten.
Har du också fått problem på en resa? Kontakta Plus reporter!