Mysafety säljer abonnemang på nyckelbrickor och digitala spärrtjänster, och har enligt egen uppgift 1,5 miljoner användare. Men många menar att det inte är frivilligt: Konsumentverket har hittills i år tagit emot 145 anmälningar mot bolaget.
KO: ”Anmälningarna fortsätter komma in”
Det handlar framför allt om långa abonnemangsavtal som förlängts automatiskt utan att kunden gett sitt godkännande, och betalningskrav för tjänster man aldrig beställt.
Konsumentverket ser antalet anmälningar som ”uppseendeväckande stort”, och Mysafety-ärendet har tagits över av myndighetens juridiska enhet, där man nu undersöker möjligheten att dra bolaget inför rätta.
– Vi överväger rättsliga åtgärder. Anmälningarna fortsätter komma in, så uppenbarligen kvarstår problem, säger Ida Nyström, jurist hos Konsumentombudsmannen till SVT.
Mysafety tillbakavisar kritiken
Rättsläget är oklart, och Mysafety tillbakavisar kritiken. Bolaget hävdar bland annat att man alltid skickar ut påminnelser i god tid innan avtalen förlängs.
– Vi har en etablerad rutin sedan flera år tillbaka, säger marknadschefen Sophie Gernandt.
Samtidigt uppger flera kunder i anmälningar till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden att de aldrig sett till några påminnelser.
– Jag har ingen bra förklaring till det, men vi ser att rutinen fungerar och utskicken går ut.
Men kunder över hela landet beskriver samma sak. Kan inte en enkel förklaring vara att de inte fått någon påminnelse?
– Vi har etablerade rutiner och vad vi kan se har påminnelserna gått ut.