Postnord uppmanar sina kunder att hålla koll på sitt paket via företagets hemsida då både väntetiden för samtal och paket just nu är längre än vanligt. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Postnord varnar för förseningar – ”ovanligt många paket”

Uppdaterad
Publicerad

Svenskar som väntar på paket från Postnord kan få vänta extra länge – och även samtal till företagets kundservice kan dröja. Det uppger företaget på sin hemsida, och menar att de har ”ovanligt många paket” att ta hand om.

– Vi har inte sett den här typen av topp så här års tidigare, säger Maria Ibsén, pressansvarig hos Postnord.

Påsk och jul är två högtider då Postnord har extra högt pakettryck. Men i år har man även sett många paket strömma in i mitten av juni. På sin hemsida går Postnord ut och säger att ”ovanligt stora paketmängder” leder till högre belastning hos deras kundservice – och det kan skapa längre väntetid.

”Går inte fort att komma till rätta med”

Även de som ska ta emot paket kan få vänta extra länge, uppger företaget. Maria Ibsén, pressansvarig hos Postnord, säger till SVT Nyheter att meddelandet publicerades 18 juni. Det är nu en vecka sedan.

– Det här är tyvärr något som inte går så fort att komma till rätta med, är det mycket paket så är det, säger Maria Ibsén och beklagar samtidigt att kunder drabbas av förseningarna.

– Vi tycker att det är tråkigt att man får vänta och förstår om man blir frustrerad. Vi gör vad vi kan för att hjälpa så många som möjligt, säger hon.

Maria Ibsén säger att man har normalbemanning hos Postnord just nu, men att man på vissa ställen i landet ringer in extra personal.

Ovanligt många paket

Enligt Postnord är det ovanligt med stora paketmängder vi den här tiden på året.

– Vid jul och påsk förväntar vi oss mer paket när många svenska e-handlar. Men vi har inte sett den här typen av topp så här års tidigare, säger Maria Ibsén och konstaterar att det här är sommaren då många svenskar handlar på nätet.

Maria Ibsén, pressansvarig hos Postnord, säger att man har normalbemanning på företaget men ringer in personal där det behöver förstärkas. Foto: Pressbild/Magnus Liam Karlsson

Hade ni kunnat förutse det här?

– Det är jättesvårt att säga. Vi gör nya prognoser för varje dygn. Prognoserna baseras på uppgifter från tidigare år, hur mycket e-handeln växer i Sverige procentuellt och hur mycket våra inlämnade kunder förväntas sälja vid exempelvis jultider.

Hur ska ni komma till rätta med problemen?

– Det beror på hur paketvolymerna utvecklas framöver. Det blir semestertider nu, så även om vi har normalbemanning så finns det några med mindre erfarenhet än de som jobbar året runt. Men alla gör sitt yttersta för att det ska gå så snabbt som möjligt, säger Maria Ibsén.

Någon prognos när förseningarna ska vara åtgärdade finns inte i nuläget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.