Först hette rådgivningsföretaget, som beskriver sig som ett av Sveriges största fristående i branschen, Cerberus. I våras bytte bolaget namn till Izave. Nu läggs det bolaget ner och de 15.000 kunderna flyttas till ett annat dotterbolag i den danska börsnoterade koncernen Newcap som äger Izave.
Och denna bytekarusell har fått konsumentorganisationen Sveriges konsumenter att reagera.
– Jag tycker att det ringer varningsklockor på grund av det har vi sett i tidigare fall med skandaler där man byter namn och flyttar runt spararnas pengar på ett sätt som skapar misstankar, säger Jakob König, finansexpert på konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter.
Sålde dåliga fonder
Izave har sänt ut över hundratusen brev och lockat kunder genom att bjuda på gratis bio och när SVT Nyheter granskade företaget i somras visade det sig att bolaget sålde några av de fonder som gått allra sämst i sin kategori samtidigt som företaget tog ut skyhöga avgifter.
Vad ska då de kunder göra som stannat kvar?
– Är man fortfarande kvar med tanke på de avslöjande som SVT gjorde tycker jag att man ska se över sitt sparande där, säger Jakob König. Det är inte en aktör som gör att jag skulle ha särskilt högt förtroende att ha mina pengar där.
Enligt ledningen för ägaren Newcap, som är börsnoterat i Danmark, är nedläggningen av Izave ett led i en strategiplan att samordna verksamheten inom koncernen. Och ambitionen är att detta ska förbättra erbjudandet för samtliga kunder, skriver bolaget i ett meddelande till SVT.
”Många har dragit öronen åt sig”
Men det finns också andra förklaringar till varför Izave läggs ned. Enligt flera källor har försäljningen sjunkit kraftigt efter SVT:s granskning i somras. Och en av Sveriges främsta bevakare av branschen anser att Izave fått dåligt rykte:
-Det är många som har dragit öronen åt sig, säger Mikael Nyman som är chefredaktör för nyhetsbrevet Pensionsnyheterna.
– Vi har sett flera försäkringsbolag som har tackat nej till att göra affärer med bolaget och det har slagit hårt. Det finns också en ökad medvetenhet hos spararna där man inser att man inte ska betala för mycket för sitt sparande.
Tror på bättre tider
Han spår därför en positiv utveckling för rådgivningsbranschen.
-Jag tror att det blir bättre, säger Mikael Nyman. Det finns en möjlighet till en tillnyktring i branschen som i väldigt många år har varit en skojarbransch. Det räcker med att nämna Allra och Falcon. Izaves affärside har fungerat som en pennigmaskin genom att kunderna har betalt så höga avgifter för sitt sparande. Det här kommer att försvinna med den lagstiftning som kommer. För då måste företagen vara tydliga med hur de tar pengar från spararna.
Och den kraft som driver på är att allt fler sparare engagerar sig och skaffat sig mer kunskap.
– Vi har dock inte sett den sista skandalen än. Det är jag övertygad om, säger Mikael Nyman.