• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Limhamns kyrka, i Lunds stift, Skåne. Foto: TT/Faksimil

Kyrkans jul-tweet kritiseras – utropade Greta Thunberg till ”Jesus efterträdare”

Publicerad

”Kungörelse! Jesus från Nasaret har nu utsett en efterträdare” börjar en uppmärksammad jultweet från Limhamns kyrka. Messias efterträdare namnges som den 15-åriga klimatstrejkaren Greta Thunberg, något som fick många att reagera, och Malmökyrkan att anklagas för att ägna sig åt ovärdigt trams och blasfemi.

Kyrkan menar själva att de ”tweetar allvarligt och på samma gång med glimten i ögat”.

Limhamns kyrka i Skånes okonventionella twittrande har placerat dem i rampljuset flera gånger, bland annat för användandet av ordet ”fitta”, och dess kritik mot försvaret av Gotland.

Församlingens första december-tweet som kungör att 15-åriga klimataktivisten Greta Thunberg är Jesus efterträdare har följts av en lång rad ilskna omdömen sedan den publicerades.

”Vad i hela helvete håller ni på med?”, ”Känns bra att ha gått ur Svenska kyrkan”, ”Ni saknar all respekt för oss som är medlemmar i er församling. Skäms”. Kritiken i sociala medier var hård. Ett antal användare har också uttryckt respekt för Thunberg, men tyckt att tweeten var opassande.

Limhamns kyrka svarar på Twitter att Greta Thunberg är ”en stor förebild”, och att man inte ska ta tweeten på fullaste allvar.

”Tacojesus”, humor och tidigare kritik

Charlotte Frycklund, präst som arbetar med sociala medier inom Svenska kyrkan, påpekar att hon inte vill recensera enskilda tweets så som de från Limhamns kyrka, men säger att humor är ett viktigt andligt verktyg. När Svenska kyrkan twittrade om tacofredag var det också många som reagerade starkt.

– Vi fick kritik för Tacojesus, och då tog vi till oss av kritiken, att människor blev ledsna. Humor är något som kyrkan ska använda, men vi ville inte såra någon, säger hon till SVT Nyheter.

”Vi måste prova oss fram”

Hur ser du på kyrkans roll i sociala medier?

– Sociala medier är spännande nybyggarmark. Vi finns i ett flöde och försöker vara kyrka på nätet. En viktig del av sociala medier är det sociala. Det handlar om att prata om Jesus i en värld där människor pratar tillbaka, och har ett samtal. Men då vet man inte alltid var man hamnar med samtalet.

Är det någon typ av experimenterade i sociala medier som pågår?

– När jag tänker på det som ett experiment så tänker jag att sociala medier är nytt för alla. Det är det som är så spännande – vi måste prova oss fram, vad fungerar och vad fungerar inte.

Charlotte Frycklund menar att kommunikation i sociala medier är knepigt, då kroppsspråk och tonfall saknas. Därför är det viktigt att fråga om man inte förstår budskapet, menar hon.

Är det svårt att samtidigt kommunicera med både troende och icke-troende på sociala medier?

– Det är något som kyrkan ofta står inför – både människor som är bekväma i det kyrkliga rummet, och människor som är i kyrkan en gång om året. Man talar med folk med olika kunskapsnivåer. Men, det är en del av charmen med sociala medier, att vi får vara med i det där flödet, i tider där det inte är lika många på gudstjänsterna som för hundra år sedan.

SVT Nyheter har sökt Limhamns kyrka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.