Under SVT:s stora säljgranskning kunde vi visa hur många personer, inte sällan äldre, känt sig lurade av flera olika teleoperatörer.
Hos konsumentverket var telekombranschen den bransch som flest anmälningar riktade sig mot under förra året. Missnöjet bekräftades även av Konsumentombudsmannen (KO) Gunnar Larsson i en intervju i SVT tidigare i år.
– Telefonförsäljning är väl det största konsumentproblemet vi har i Sverige just nu, så vi ser mycket allvarligt på det.
”Ingen kontroll av att bolaget är seriöst”
Men trots problemen med oseriösa teleoperatörer ställs det i dag knappt några krav på det företag som vill bli operatör i det svenska telenätet. Det säger Anna Montelius, jurist på Post- och telestyrelsen som är den myndighet som ansvarar för telenätet.
– Hos PTS krävs det en anmälan, det är ingen som helst kontroll av att bolaget är seriöst. Vi vill ha adressen och sen blir man skyldig att betala en årlig avgift som baseras på omsättning, och har man ingen omsättning än då blir det väldigt billigt.
Vad kostar det?
– Jag tror att det är typ 1 500 kronor eller något i den storleksordningen.
Får dåligt rykte – byter namn
Men för att hålla sig kvar som operatör i telenätet måste bolaget följa gällande lagstiftning. Något som flera av de oseriösa operatörerna tycks strunta i, eftersom de ändå inte har något långsiktigt intresse av att finnas på marknaden.
Operatören Telephon som vi granskade i vintras gick tidigare i år i konkurs, efter bara ett knappt års aktivitet. Bilden av företag som kommer och går delas av Anna Montelius.
– När ett bolag börjar få dåligt rykte och det står mycket på nätet och i många landsortstidningar att vissa företag är oseriösa då byter man namn och ledningen byts ut eller man säljer kunderna till ett nytt företag.
Vad säger du till den som tycker att det låter som att det är väldig enkelt att starta ett bolag även med dåliga avsikter?
– Ja, det tycker jag inte är bra, jag tycker att det är jättedåligt att oseriösa personer går in på den här marknaden därför att det är en så viktig tjänst. Den är ju avgörande för vissa människors möjlighet till kommunikation.