Nils Öberg blir intervjuad.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Redan i början av sommaren var situationen inom myndigheten ”allvarlig och väldigt pressad”. Foto: Fredrik Larsson.

Långa väntetider hos Försäkringskassan – generaldirektören: ”Inte acceptabelt”

Uppdaterad
Publicerad

Ett mycket ansträngt ekonomiskt läge har resulterat i långa – och ökande – handläggningstider hos Försäkringskassan. Och enligt generaldirektören själv är det ”inte acceptabelt”.

Handläggningstiderna hos Försäkringskassan ökar. Redan i början av sommarperioden var situationen inom myndigheten ”allvarlig och väldigt pressad”. Det märks både för medarbetare och personer i behov av ersättning.

– Att människor ska behöva vänta många, många veckor eller månader på att antingen få ett besked eller en utbetalning, det är inte acceptabelt, säger generaldirektör Nils Öberg till SVT.

Hur lång tid det tar innan pengar kan betalas ut går inte att säga generellt, det varierar beroende på vilken typ av ersättning det rör sig om.

– Men vår verklighet nu är att vi har alldeles för många försäkringar där det tar för lång tid för oss att komma till beslut.

När det gäller exempelvis nya sjukpenningsärenden är myndighetens prognos att tiden innan handläggning väntas ligga på runt 50 dagar efter sommaren, och sedan öka upp mot 70 dagar i slutet av året. Vanligtvis ska det ta omkring 30 dagar innan handläggning påbörjas.

– Människor kommer att få vänta längre, konstaterar Öberg.

”Vi är för få”

I nuläget finns inte någon prognos för när det ansträngda läget kan lätta.

– Vi är för få medarbetare och chefer i förhållande till uppdragets storlek, så vi jobbar ganska hårt med att prioritera verksamheten på ett sätt som gör att vi kan lösa våra uppgifter och se till att folk får sina pengar i tid, säger Nils Öberg.

Försäkringskassan har i dag 13 000 anställda – 1 700 färre än förra året, ett resultat av besparingar till följd av kostnadsökningar. Samtidigt söker fler försäkringar inom sjukpenning samt barn- och familjeområdet. Myndigheten har också fått flera, delvis ofinansierade, uppdrag, bland annat stärkt rätt till assistans, omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning.

Myndigheten har äskat 1,3 miljarder per år i medel de närmaste tre åren. I det budgetunderlag som skickats in inför höstbudgeten har myndigheten också lyft sin bedömning att regeringen antingen behöver skjuta till mer pengar eller minska dess uppdrag.

Har du påverkats av de långa handläggningstiderna hos Försäkringskassan? Hör av dig till svtnyheter@svt.se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.