I september i fjol presenterades utredningen På goda grunder, som föreslog en läsa-skriva-räkna-garanti för förskoleklass, ettan, tvåan och trean.
Garanti ska hjälpa fånga upp
Tanken är att ännu bättre än i dag fånga upp de barn som behöver extra stöd.
– Vi ser att stödet ofta kommer för sent och även om läraren länge har sett att eleven behöver stöd så blir det ofta framåt högstadiet som det sätts in, säger Gustav Fridolin (MP). I andra länder med bättre skolresultat har man lagt tonvikten i de tidiga åren.
Tidigt stöd ska redan vara garanterat
Många remissinstanser välkomnar beskedet om en garanti, men Skolverket påpekar i sitt svar att elever redan i dag har rätt till tidigt stöd, och varnar för ökad administration. De föreslagna bestämmelserna skulle, enligt Skolverket, ”skapa en komplicerad dubbelreglering av arbetet med stödinsatser”.
LÄS MER: Förslaget fick utredas 2015
Förskolelärares utbildning otillräcklig
Man påpekar också att förskollärarna – som ju ska analysera barnens kunskapsutveckling i förskoleklassen – inte alltid har med sig kunskaper om läs- och skrivinlärning från sin utbildning.
– Alla stora reformer får kritik men när jag samlade profession och forskning i Skolkommissionen så var man tydlig med att just den här lagstiftningen som garanterar tidigt stöd behöver genomföras, säger utbildningsminister Fridolin.