Ljudet var öronbedövande när 120 lastbilar i dag körde i en lång konvoj från Borlänge till gruvrondellen i Falun och tutade sig fram.
– Det var över förväntan. Det är ett intresse för alla i branschen att vi ska kunna ha våra jobb kvar, säger arrangören i Falun Jonas Fendinge.
I Örebro samlades 300 förare och i Stockholm körde 280 långtradare efter varandra.
– Vi pratar kilometer, så det var inget vanligt demonstrationståg, säger Pelle Tumlare, lastbilschaufför och informationsansvarig i Stockholm för aktionen ”Här stannar Sverige”.
”Vi är upprörda”
Aktionen görs för att visa missnöje mot vad lastbilschaufförerna upplever som utbredda missförhållanden i branschen med prisdumpning och utländska chaufförer.
Kulmen på missnöjet var när en makedonsk förare i Sundsvall nyligen friades från brott, trots att han kört med falskt körkort.
– Vi är upprörda över domen. Det finns för lite engagemang från myndigheterna kring transportnäringen, säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Sveriges åkeriföretag.
Aktioner har även hållits tidigare under månaden, bland annat i Sundsvall den 6 december och många chaufförer har stannat två gånger dagligen i protest.
Missnöje även inom taxinäringen
Även inom övrig transportnäring finns ett stort missnöje med villkoren. Inom taxibranschen har man hakat på lastbils- och långtradarförararnas protestkampanj.
Anledningen är att man ser en överetablering på marknaden som leder till prisdumpningar och låga löner för chaufförerna. Chauffören Michael Estwik säger till Tidningen Proffs, att man är besviken på politikerna som han tycker har blundat för problemen.
– Jag upplever det största problemet vara att vid offentliga upphandlingar av de samhällsbetalda resorna, vinner lägsta budgivaren oavsett kvalitet. Prislappen betyder allt.