Kunskaps-boom på Tiktok – miljardvisningar bland unga användare

Uppdaterad
Publicerad

Hashtagen #Learnontiktok startades av plattformen Tiktok och har i dag omkring 185 miljarder visningar.

– Det ger en otrolig effekt att se en till exempel en läkare förklara något som man kanske tyckte var lite tråkigt, säger Karin Winther, digital strateg.

Att sociala medier används i utbildningssyfte är inget som är nytt. På bland annat Instagram kan användare hitta allt från konton som lär dig hur du investerar pengar till hur du lagar mat ekonomiskt.

– Jag skulle säga att det är betydligt större på plattformar som Youtube och Instagram. Där man under lång tid sett konton och kanaler som finns där för att sprida kunskap och information på ett engagerande sätt, säger Winther.

Men det finns anledning att se upp när man använder funktionen.

– Det blir problematiskt om taggen istället används för att sprida desinformation, konspirationsteorier och sånt typ av innehåll som det finns ett stort problem kring. Det gäller inte bara TikTok utan alla sociala nätverk och det här är en fråga för plattformen. I hur stor utsträckning de går in och faktiskt modererar innehållet, säger Winther.

I klippet ovan kan du se hur SVT:s reporter i ett högst ovetenskapligt experiment testar två nya kunskaper från Tiktok.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.