SVT avslöjade i går att 52 av 56 fartyg, som tankat från fartyget Zircone utanför Gotland, är på väg till eller från Ryssland.
Det handlar framför allt om oljetankers som är del av Rysslands skuggflotta av äldre miljöfarliga fartyg som används i den ryska oljehandeln.
Befarar rysk olja
Det lettiska bolaget Fastbunkering uppger att verksamheten utanför Gotland är säker och att man följer reglerna. Men från den lettiska regeringens sida öppnar man för att det kan handla om rysk olja som säljs från fartyget, något som bolaget tidigare förnekat.
– Vi tittar på det här och vi kommer att behöva gräva ner oss i detaljerna för att förstå nyanserna, för tyvärr är allt inte förbjudet enligt EU:s sanktionsregler, så vi måste undersöka om det handlar om bara försäljning av bränsle eller om det är överföring av rysk olja, säger vice statssekreteraren, Andžejs Viļumsons.
Han är på plats på Gotland där ett utrikesministermöte i den nordisk-baltiska kretsen avslutas i dag.
– Vi granskar alltid dessa fall väldigt noggrant och samtidigt är min regering av den åsikten att mer kunde göras, och borde göras, för att begränsa handeln med Ryssland. För har du handel med dem så kommer den här typen av händelser att dyka upp.
Vill införa begränsningar
Tobias Billström uppgav på tisdagen att Sverige på EU-nivå kommer att driva frågan om att begränsa skuggflottans möjlighet att röra sig i Östersjön, och liknande utfästelser gör andra utrikesministrar på plats i Visby:
– Vi är oroade och måste göra någonting, men vi måste reda ut hur det ska gå till, för det räcker inte att Estland, Finland och Sverige gör det, säger Estlands utrikesminister Margus Tsahkna.
– Vi håller koll på dessa fartyg och nu måste vi öka den också. Risken för miljöolyckor är där varje dag och speciellt i Östersjöområdet kan det vara jätteallvarligt om något händer, säger Elina Valtonen, Finlands utrikesminister.