Twitterbarometern som presenterades i dag visar vilka svenskar som har störst inflytande på Twitter 2013 och baseras på hur många svenska följare ett svenskt konto har, hur många svenska följare kontohavarens följare har och hur många retweets kontot har fått.
”Nyckeln är att bidra med något”
Emanuel Karlsten som var en av kommentatorerna på scen, förklarade vad han tror är receptet på att bli framgångsrik på Twitter.
– Vad är det som gör att någon är framgångsrik på en mingelfest? Det kan vara att man är känd, eller att man bidrar med något. Man börjar i liten grad att bidra med något och sen ökar man. Så nyckeln är väl att hitta någonting som kittlar, sa han.
Årets topplaceringar var följande:
”Årets twitterkomet”: Gina Dirawi.
”Årets politiker”: Carl Bildt
”Årets samhällsdebattörer”: Maria Wetterstrand
”Årets journalister”: Niklas Svensson
”Årets PR/sociala medieexperter”: Emanuel Karlsten
”Årets TV/Nöje/Kultur”: Jonas Gardell
”Årets komiker”: Soran Ismail
”Årets artister”: Timbuktu
”Årets sportprofiler”: Glenn Hysén
”Årets företag/organisationer”: SI/Visitsweden
”Årets partier”: Miljöpartiet
”Årets medier/redaktioner”: DN Debatt
”Årets Twitterras”: Isabella Löwengrip
Årets förtroendebarometer visar att svenska folket totalt sett har relativt lågt förtroende för Twitter som nätmedium. Enbart tio procent anger att de har mycket eller ganska stort förtroende för Twitter. För Facebook är siffran 15 procent, och högst är förtroendet för Google som toppar med 47 procent.
Fakta
Twitter i Sverige
I dag finns det 529 146 svenska twittrare, vilket är en ökning på drygt 60 procent från cirka 330 000 förra året.