I värsta fall kör du i 120 kilometer i timmen på motorvägen när hjulet ramlar av.
– Stannar du på motorvägen och går ur bilen så är det förenat med livsfara. Och vart tar hjulet vägen? Vad händer om någon kör på det? säger Peter Buhre.
Efterdragningen ska göras cirka fem till tio körmil efter däckbytet. Då ska man kontrollera att ingen av bultarna som håller fast däcken börjat lossna.
Tappade hjul
Det här ska däckverkstäderna informera om och alla som byter däck själva känna till. Men varje år ser försäkringsbolaget Trygg-Hansa ett ökat antal fall av tappade hjul just i däckbytartider.
Bara detta försäkringsbolag har årligen ett hundratal kunder som anmäler skador som uppstått då hjul lossnat.
– Det som kan hända är att däcket fastnar i hjulhuset. Det lossnar inte, utan det fastnar i huset och orsakar skador där, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.
Om däcket lossnar helt landar bilen på hjulupphängningen och då blir skadorna på bilen ännu mer omfattande.
Vibration och ljud
Allvarliga personskador till följd av tappade hjul har dock varken Stefan Brala eller Peter Buhre hört talas om. Vanligtvis känner man hur bilen börjar vibrera. Man kan också höra ett tickande ljud och då gäller det att stanna.
– Då är det inte långt kvar, säger Peter Buhre.
Att efterdra behöver inte vara så svårt, framhåller han.
– Det viktigaste är att känna efter att ingen mutter sitter löst. Det brukar synas också.
Använder man ett vanligt fälgkors är det viktigt att dra åt lagom hårt. Detta är enklare om man använder momentnyckel.