En etableringslots är tänkt att vara en länk mellan den nyanlände och det svenska samhället. Lotsen ska hjälpa till med arbets- och bostadssökande och även informera om hur man betalar räkningar och fyller i blanketter. Den nyanlände har rätt att träffa sin lots minst tre timmar per månad.
Men SVT:s granskning visar att Arbetsförmedlingens etableringslotsar fått en lång rad klagomål. Till exempel har hjälptagare inte fått den hjälp de har rätt till och de har också lovats bostad och datorer i utbyte mot pengar.
”Blev lovad jobb och bostad”
Ett företag som det nu riktas kritik mot är lotsföretaget Din start, som har verksamhet i hela landet.
Jony Youhanon, som kommer från Syrien och har bott i Sverige i ett år och tio månader är besviken på företaget, som han fick kontakt med efter att ha vistats här i fem månader.
– Jag blev gång på gång lovad att jag skulle få både jobb och bostad, men ingenting hände. Och de som jobbade där kunde inte svara på mina frågor, de saknade kompetens. Lotsen var värdelös och slösade min tid. Det känns som om företaget bara ville tjäna pengar på mig.
Bytte lots
Han tyckte att mötena inte gav något, men kände sig ändå beroende av lotsen.
– Man förlitar sig på lotsen och är beroende av den. Man behöver ju hjälp för att förstå sig på den svenska kulturen.
Efter ett tag bytte Jony Youhanon lots.
– Jag fick ingen direkt hjälp av den nya lotsen heller. Men jag blev i alla fall inte lovad någonting, vilket gjorde att jag hade lägre förväntningar.
I dag har han fått en praktikplats på ett bussföretag tack vare Arbetsförmedlingen, men någon egen lägenhet har han inte, utan han bor med familjen i Sundbyberg.
– Tidigare har jag jobbat inom bank och marknad, men nu är jag glad bara jag får ett fast jobb och en egen lägenhet, säger han.
”Får inte ge sådana löften”
Yamen Al Khalili, som är kontaktperson för Din start i Spånga, menar att Jony Youhanon inte blivit lovad varken jobb eller bostad:
– Sådana löften får vi inte ge. Men vi lovar att vi ska söka jobb och bostad tillsammans, vilket vi har gjort. Sedan ska man komma ihåg att det inte är lätt för någon att få bostad i Stockholm.
Jony Youhanon menar att ni har slösat hans tid och att ni saknar kompetens. Vad säger du om det?
– Det är många som har fått hjälp av oss och tackat oss, men så klart kan vi inte allt om allt. Vi vet att det finns flera oseriösa lots-företag, men vi är inte ett av dem, säger Yamen Al Khalili.
Fler klagomål
Men även i Östersund har det riktats kritik mot Din start och företaget har anmälts till uppdragsgivaren Arbetsförmedlingen. Enligt anmälaren har nyanlända blivit lovade bostad om de betalar mellan 5.000 och 6.000 kronor till lotsen. Men Abbas Kakekhani, som är kontaktperson för företaget i staden, känner inte till att något sådan har skett.
– Några sådana situationer har det, vad jag vet, inte varit här. Men jag har hört talas om att det skett i något annat företag.
Arbetsförmedlingen ska utreda alla klagomål som kommer in mot etableringslotsarna, men SVT:s granskning visar att Arbetsförmedlingen i många fall nöjer sig med att samtala med lotsen, samtidigt som den klagande får byta lots.
Arbetsförmedlingen vill inte kommentera enskilda fall.
FAKTA: ETABLERINGSLOTSAR ORSAKAR VARTANNAT KLAGOMÅL
- Arbetsförmedlingen har på SVT:s begäran sammanställt antalet registrerade klagomål i myndighetens interna system, fördelade på olika tjänster.
- Sammanställningen visar att klagomålen på etableringslotsarna under både 2013 och 2014 varit lika många som på övriga tjänster totalt.
- Av totalt 741 klagomål 2013 rörde 360 (49 procent) etableringslotsar. Av de 588 klagomål som registrerats till och med september i år härrörde 298 (51 procent) från lotsarna.
- Det totala antalet klagomål ökar, vilket delvis kan förklaras av att Arbetsförmedlingen numera registrerar samtliga klagomål och inte, som tidigare, bara sådana som inte kunnat lösas lokalt.
- Fram till och med september i år hade Arbetsförmedlingen totalt fått in 588 klagomål, att jämföra med 476 vid motsvarande tidpunkt i fjol – en ökning med 24 procent. Men anmälningarna mot lotsarna ökar mer: klagomålen har stigit från 193 under fjolårets första nio månader, till 298 i år – en ökning på 54 procent.