Många andra stora flygbolag följer samtliga rekommendationer från myndigheten om att kompensera passagerare som drabbats av till exempel försenade eller inställda flyg.
– Vi har följt en del rekommendationer från ARN och en del har vi inte följt. När vi inte följt rekommendationerna har vi ansett att händelsen inte faller inom ramen för EU-regelverket om att passagerarna ska kompenseras. Vi har ansett att rekommendationen inte följer EG-förordningen 261 och att det faller utanför Lufthansas ansvar, säger Aage Duenhaupt, presschef och talesperson för Lufthansa i Europa, till SVT.
SVT Nyheters granskning av konsumenttidningen Råd & Röns så kallade ”Svarta listor” i vintras avslöjade att Lufthansa ignorerade 31 procent av alla fällningar i ARN mellan 2005 och 2010.
I topp av anmälda flygbolag
Under perioden låg Lufthansa därmed tvåa på listan över de mest anmälda stora flygbolag som struntade i högst andel fällningar. Toppade gjorde lågprisbolaget Ryanair som under perioden ignorerade 58 procent av alla fällningar. Nu, sett till året 2011, ligger Lufthansa på samma nivå som Ryanair som också struntade i nära två tredjedelar av ARN:s alla rekommendationer att kompensera kunden.
Hur förklarar du att Lufthansa inte följer ARN:s beslut i Sverige i så många fall, när KLM, Air France, SAS och Norwegian följer samtliga rekommendationer att kompensera kunden?
– Jag kan inte kommentera hur andra flygbolag gör. Framöver kommer vi dock titta närmare på ARN:s rekommendationer och se över om vi snabbare och lättare kan följa besluten. Men det viktiga är att EU-regelverket följs och vi anser att vi alltid följer det, säger Aage Duenhaupt.
Hur kommer det sig att KLM, SAS, Air France och Norwegian, till skillnad mot er, uppenbarligen litar på myndigheten ARN:s förmåga att rätt tolka EU-reglerna om ersättning till passagerare?
– Vi anser att vi följer EU:s regelverk och till hundra procent kompenserar passagerarna när de har rätt enligt EU:s lagstiftning på området, säger Aage Duenhaupt.
Läs också: SVT:s stora granskning av Ryanair
Vet du mer? Har du egna erfarenheter? Hör av dig direkt till reportern eller till svtnyheter@svt.se!
Fakta: ARN-fällningarna
Statistiken bygger på ARN:s egen uppföljning av hur näringsidkaren efterlever ARN:s rekommendationer några månader efter nämndens avgörande.
Först tar ARN kontakt med konsumenten, säger han eller hon att näringsidkaren inte följt rekommendationen att kompensera kunden, vänder sig ARN till företaget. De näringsidkare som då svarar att de inte följt beslutet eller tänker följa det, eller inte svarar alls hamnar i statistiken över de som ignorerar ARN:s rekommendationer.
Sveriges Konsumenters tidning Råd & Rön gör motsvarande koll något senare. De näringsidkare som inte följt ARN:s rekommendation att kompensera konsumenten, hamnar då på konsumenttidningens så kallade ”Svarta Lista”.
Uppföljningstatistik för 2011 för några av de stora flygbolag som vanligen anmäls mest till ARN i Sverige:
Flygbolag/Fällningar/Ignorerade:
Ryanair: 63/41 (65 procent)
Lufthansa: 57/36 (63 procent)
SAS: 29/0 (0 procent)
KLM: 41/0 (0 prcent)
Norwegian: 25/0 (0 procent)
Air France: 7/0 (0 procent)
Källa: Allmänna reklamationsnämnden, ARN