Partisekreteraren Gunnar Strömmer understryker att Moderaterna omfamnar public service-idén och tycker att det är viktigt med oberoende journalistik men han menar att mycket av innehållet i dag kan lämnas över till reklamfinansierad media.
– När jag samlade min familj kring till exempel damfotbolls-vm så såg vi det på tv4. Den givna lägereldsrollen som public service har haft bärs också av andra i dag och det måste rimligen påverka public service uppdrag, säger Gunnar Strömmer (M).
“Inte helt opartisk”
Moderaterna i Stockholm ville få ett beslut om att på sikt avskaffa public service men den motionen fick inget gehör. Beslutet blev att tillsätta en arbetsgrupp med tydliga riktlinjer som ska mejsla fram partiets mediepolitik, arbetet ska vara klart 2021. Utöver det bantade utbudet ska arbetsgruppen utreda hur man kan ställa högre krav på opartiskhet och saklighet och införa tuffare sanktioner vid överträdelse r av de kraven.
– Jag kan konstatera att många som själva är aktiva i politiken, inte minst till höger, upplever från tid till annan att vinklingen inte är helt opartisk, säger Gunnar Strömmer (M).
Den nya mediepolitiken ligger i linje med både Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna som också vill se stora förändringar i uppdraget till public service. Sverigedemokraterna lyfter ofta frågan om opartiskhet och Kristdemokraterna vill också se ett bantat utbud.
Utred delfinansiering via reklam
Finansieringsfrågan gav också upphov till debatt under partistämman. Moderaterna vill fortsatt ha en skattefinansierad public service men vill också se över möjligheten till delfinansiering via reklam. En modell som finns i bland annat Tyskland.
Det viktigaste är att på sikt minska kostnaden för public service, enligt Moderaterna.