Den information som SOS Alarm lämnade till ambulanspersonalen var att mannen hade halsfluss och migrän, och ärendet prioriterades ner.
Samma kväll hittades 30-åringen död i sin lägenhet, skriver Upsala Nya Tidning.
Händelsen inträffade i december förra året. Ambulans var snabbt på plats, cirka elva minuter efter samtalet, men personalen kom inte in i lägenheten.
SOS Alarm markerade att vårdbehovet var brådskande och att mannens andning var påverkad. Men den informationen fanns inte med när larmet skickades till ambulansen.
”Vi har brustit”
När sjukvårdarna inte fick kontakt med någon på mannens adress vände de tillbaka, eftersom ärendet var markerat som ”prio 2”.
– I det har fallet har personalen inte fått någon respons på att någon är i lägenheten och åker efter samråd med SOS Alarm ifrån platsen, säger Per Andersson, verksamhetschef för ambulanssjukvården i Uppsala län
Några timmar senare hittades 30-åringen död. Han hade avlidit av en hjärnblödning.
– Det tragiskt och allvarligt att det har inträffat, och det är vi som har brustit, säger Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm.
Han påpekar att det aldrig rått någon tvekan om att ambulans behövdes.
– Det har vi ju larmat ut. Men som det visat sig med för låg prioritet. Våra medarbetare har fokuserat för hårt på diagnosen, i stället för symptomen vilket man ska göra enligt vad som anges i vår medicinska checklista.
Talade sluddrande
I utskriften av samtalet säger den 30-årige Uppsalabon att han hade ”halsfluss, migrän och allting”. Han säger även ”skynda dig” och ”hjälp” till operatören.
Hans tre systrar har hört en inspelning av samtalet och säger att det är svårt att känna igen broderns röst. De berättar för Upsala Nya Tidning att han talar sluddrande och med flämtande andhämtning.
– Vem som helst som hör samtalet inser att han har så svårt att andas att något är allvarligt fel och att det är bråttom att skicka en ambulans, säger den avlidne 30-åringens äldsta syster till tidningen.
Hon anser att operatören borde ha ställt följdfrågor på grund av att hennes bror hade andningssvårigheter.
”Kommer inte med blåljus”
Enligt Uppsala Nya tidning berättar operatören för 30-åringen att ambulans ska skickas, men säger även: ”Den kommer inte med blåljus. Den kör fram i trafikhastighet, så du vet.”
Operatörens klassning av fallet som ”prio 2” – mindre brådskande – borde ha varit ”prio 1”, som betyder akut och livshotande situation, uppger UNT.
Personalen i den ambulans som anlände bara sex minuter efter att SOS avslutat samtalet med mannen fick informationen: ”30-årig man, migrän, halsfluss. Frisk för övrigt”.
De åkte därifrån i samråd med SOS Alarm, efter att ha dragit slutsatsen att 30-åringen sökt sjukvård på egen hand, skriver tidningen.
– Man bryter inte upp alla dörrar. I det här fallet bedömde man att det inte behövdes, eftersom man trodde att mannen tagit sig till en vårdinrättning i närheten. Hade ärendet haft högsta prioritet är sannolikheten stor att man hade brutit upp dörren. Men om det då gått att rädda mannens liv är omöjligt att säga, säger Anders Klarström.
Många landsting villl ha sjuksköterskekompetens
SVT har tidigare rapporterat om ett stort missnöje med SOS Alarm. De flesta landsting och regioner vill att sjuksköterskor ska svara på 112 samtalen för att bättre kunna bedöma inringarens vårdbehov. Men SOS Alarm rekryterar för få sjuksköterskor och för det får företaget böta miljontals kronor i vite. I det här fallet var det en larmoperatör, och inte en sjuksköterska som larmade ut ambulansen. Men SOS Alarm tror inte att det gjort någon skillnad om det varit en sjuksköterska som bedömt samtalet.
– Det finns inget som tyder på att det skulle kunna ha blivit på något annat sätt. Sjuksköterskan gör den största nyttan när det är osäkert om ambulans behövs eller inte. Här var det solklart att ambulans behövdes, felet var att ärendet prioriterades för lågt, säger Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm.
Men många landsting och regioner är mycket missnöjda över hur SOS Alarm hanterar sjuksköterskekompetensen och som SVT berättat om tidigare vill flera landsting nu avsluta avtalet med SOS Alarm. Ett av dem är just Landstinget i Uppsala län som nu planerar att börja driva alarmeringstjänst i egen regi. Det för att vårdärenden som kommer in till 112 ska bedömas av sjuksköterskor.
Tidigare uppmärksammade fall
- I januari 2011 avled 23-årige Emil Linnell i Stockholm av brusten mjälte efter att flera gånger ha ringt efter ambulans. Sjuksköterskan som tog emot samtalet friades av Stockholms tingsrätt från anklagelserna om grovt vållande till annans död.
- I januari 2012 avled en tonårspojke i Kalmar efter det att SOS ambulanstransport dröjt. Föräldrarna körde till slut pojken till sjukhuset med egen bil men hans liv kunde inte räddas.
- I september 2008 ringde en man till SOS Alarm och bad om ambulans på grund av stora bröstsmärtor men det fanns ingen ledig. Efter det femte telefonsamtalet till SOS kom en ambulans, men mannen avled senare i hjärtinfarkt.
- Socialstyrelsen gjorde en nationell granskning av SOS Alarm som blev klar 2012 som visade att SOS Alarm inte hade uppfyllt kraven som patientsäkerhetslagen ställer på bland annat kontroll av verksamheten, och att god hälso- och sjukvård inte kunde garanteras. (TT)