Konsumentverket har fått in närmare 1 700 frågor och klagomål hittills i mars, vilket kan jämföras med totalt 8 i januari. Av de många anmälningar som görs är många riktade mot flygbolag och reseförmedlare som inte kunnat ge besked om kunderna kan avboka och få pengar tillbaka.
Yalda Amani har i över en vecka sökt svar från flygbolaget Norwegian och reseförmedlaren Tripmonster. Hon har en resa inbokad till England den 31 mars, och har via nyheterna kunnat läsa om de kraftiga restriktioner som införts i landet.
Efter 10-15 försök att nå flygbolaget, flygplatserna och reseförmedlaren har hon fortfarande inte fått några besked om vad det innebär för hennes bokning.
– Jag blir jätteirriterad för jag måste lägga all min tid på det här. Varje lunch ringer jag dem. Jag vet inte vad jag kan säga till min chef om jag kan jobba eller inte, säger hon.
Hänvisar till reseförmedlare
På sin webbplats skriver Norwegian att de i första hand hjälper de som har inbokade flyg de närmaste 48 timmarna. Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, säger att trycket på deras kundtjänst är enormt just nu.
– Det här är en oerhört krävande situation, både för oss som flygbolag och för våra resenärer, när reserestriktionerna fortsätter att ändras.
Den som bokat resa via en förmedlare hänvisas dit. Men många reseförmedlare är svåra att nå, och hänvisar ofta tillbaka till flygbolagen, enligt anmälningarna till Konsumentverket.
Yalda Amani har sökt sin reseförmedlare Tripmonster via både mejl och telefon.
– När jag ringde i dag fick jag två val. Om det gällde coronaviruset skulle jag trycka ”1” och då lade de på direkt. Sen ringde jag och valde ”2”. Då hamnade jag i kö i 45 minuter och sedan lade de på, säger hon.
Erbjuder vouchers vid avbokning
Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, säger att det kan uppstå problem med avbokningar när resan bokats via en resebyrå.
– Då kan flygbolaget hänvisa till förmedlaren. Men som konsument har du rätt att få pengarna från flygbolaget, du behöver inte acceptera det, säger hon.
Både Norwegian och SAS erbjuder återbetalning vid inställda flyg. Resenärer som vill avboka flyg som ännu inte är inställda enligt UD:s avrådan erbjuds olika former av presentkort till kommande resor.
Konsumentverket uppmanar dem som inte lyckas få pengar tillbaka att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för att pröva saken där.
– Att UD har avrått från resor till hela världen har aldrig hänt förr. Det uppstår situationer nu som inte är prövade rättsligen förut, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.
SVT har även sökt Tripmonster.
Det gäller vid resor
Inställda resor
Du har rätt att få tillbaka pengarna eller boka om din resa till ett annat tillfälle. Det gäller både om du bokat en enskild resa eller en paketresa. Om du inte kommer överens med bolaget kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Landet släpper inte in dig
När UD har avrått från resor har du rätt till full återbetalning om du bokat en paketresa. Lagstiftningen är inte lika tydlig om du köpt en enskild resa, men enligt Konsumentverket bör du kunna kräva återbetalning med hänvisning till ”force majoure”. UD:s avrådan gäller fram till den 14 april, därefter görs en ny bedömning.
Presentkort
Vissa företag erbjuder presentkort istället för återbetalning. Men om företaget skulle gå i konkurs är presentkortet inget värt och du kan kräva återbetalning istället.
Konkurs
Om flygbolaget eller researrangören går i konkurs är du skyddad av resegarantin om du har köpt en paketresa. Om du köpt en enskild biljett har du inte samma skydd, då beror det på konkursboets ekonomi om du får några pengar tillbaka. Men om du har betalat med kreditkort kan du få återbetalning av din bank.