William Hahne och hans företag Nordic Strategic Investment säljer andningsskydd med så kallad FFP2-certifiering. På webbplatsen och på sociala medier skriver företaget att de ger skydd mot “>95 % av alla luftburna partiklar, inklusive virus” och “är den standard som rekommenderas av Världshälsoorganisationen (WHO) för sjukvårdspersonal som arbetar med patienter smittade av coronaviruset”.
Behöver styrka påståenden
Konsumentverket tycker att påståendena ger intrycket att maskerna skyddar konsumenter mot covid-19 och vill se ett underlag som styrker produkternas kvalité, egenskaper samt WHO:s rekommendationer.
– När det gäller den här typen av produkter som rör liv och hälsa är det extra viktigt att kunna styrka att det finns vetenskapligt grundad fakta som styrker de påståendena. Vi anser inte att det framgår, säger Hanna Ackeberg, jurist på Konsumentverket.
En näringsidkare som säljer varor med oriktiga påståenden gör sig skyldig till vilseledande marknadsföring. Konsumentverket eftersträvar i första hand frivilliga yttranden och rättelser, men kan om det behövs vidta rättsliga åtgärder.
Nordic Strategic Investment har fram till den 13 april på sig att svara Konsumentverket.
– Det är inga problem för mig att styrka det där, säger William Hahne till SVT Nyheter.
Bristvara
Mun- och andningsskydd är en bristvara i sjukvården efter coronavirusets framfart. Men för vanliga människor ute i samhället är rekommendationen att hålla avstånden och att ha en god handhygien, enligt Folkhälsomyndigheten.
I förra veckan valde SVT:s Svenska Nyheter att köpa loss 1 000 andningsmasker från Nordic Strategic Investment som sedan skänktes till Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Flera företag anmälda
Konsumentverket har de senaste veckorna fått in flera hundra anmälningar mot sammanlagt ett 15-tal företag som på olika sätt använder virusutbrottet i sin marknadsföring. Det handlar dels om olika sätt att öka sitt immunförsvar, till exempel genom fiskolja, örtmedicin och meditation. I andra fall rör det reklam för rengöringsmedel, munskydd och handsprit med påståenden om virusskydd som ifrågasätts av konsumenter.
Hanna Ackeberg utesluter inte att man kommer att kräva fler yttranden framöver.
– Vi övervakar de anmälningar vi får in. Det kan bli aktuellt med flera ärenden, säger hon.