Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur besiktningen går till – och vilka åtgärder branschen vill se. Foto: Roald, Berit, NTB/TT, Max Borg

Många bilar med farliga avgaser klarar ändå besiktningen

Uppdaterad
Publicerad

1 400 personer dör i förtid varje år på grund av luftföroreningar från biltrafiken. Nu larmar besiktningsbranschen om att det krävs tuffare miljökrav vid besiktningen.

- Sverige har blivit bland de sämsta i Europa, vi tillåter mest utsläpp av föroreningar i besiktningen, säger Tord Fronander på Fordonsbesiktningsbranschen.

Du har just klarat besiktningen. Lättnad!  Ingen rost, bromsarna funkar och mätningen på avgasröret visade att bilens avgasrening fungerar som den ska. Eller?

Nu larmar besiktningsbranschen om att dagens besiktning släpper igenom många bilar med felaktig avgasrening.

- Sverige har sänkt gränsvärden. I dag släpper vi i princip igenom det mesta, säger Tord Fronander på Fordonsbesiktningsbranschen till SVT.

2018 ändrades reglerna vid besiktning, delvis för att anpassas till EU.  I Sverige lättade man på vissa krav och efter det är det bara hälften så många bilar som får underkänt vid besiktningen på grund av dålig avgasrening.

1 400 dödsfall per år

Enligt Naturvårdsverket och miljöforskare på IVL, leder luftföroreningar från trafiken till 1 400 för tidiga dödsfall varje år. Det kan jämföras med 220 döda i trafikolyckor. Vid besiktningen är det därför lika viktigt att hitta dålig avgasrening som dåliga bromsar, menar Tord Fronander. Hans organisation Besiktningsbranschen kräver att reglerna skärps, och att man inför nya mätmetoder för partiklar som redan finns i Belgien och Nederländerna.

Transportstyrelsen har nyligen utrett frågan och miljöexperter på IVL menar att utsläppen av partiklar från avgasrören skulle kunna minska med 30-60 procent, med nya föreskrifter.

Väntar på EU-direktiv

- Det finns bra förslag i deras utredning, men problemet är att vi vet inte om och när förslagen blir verklighet,  säger Tord Fronander.

Transportstyrelsen medger att bilar med felaktig eller manipulerad avgasrening ändå släpps igenom idag. Ändå vill man inte göra något i Sverige förrän EU kommit med sina nya förslag:

- Vi jobbar med frågan men kommer invänta de nya EU-direktivet, och dessutom invänta en utvärdering i Belgien och Nederländerna som har de nya systemet, innan vi vill göra nya regler, säger utredaren Kjell -Olof Mattsson.

Så mäts avgaserna

I Sverige underkänns cirka 3 procent av bensinbilar, och 1, 5 av dieselbilarna för avgaskraven vid besiktning. Före regeländringen 2018 underkändes nära dubbelt så många – drygt 5 procent av bensinbilar, och drygt 3 procent av dieselbilarna för avgaskraven.

Problemen handlar inte om koldioxidutsläpp som är skadliga för klimatet, utan andra utsläpp, däribland partiklar som är en av de viktigaste orsakerna till hälsoproblemen och dödsfall kopplat till luftföroreningar.

Besiktningens mätmetod är anpassad till äldre bilar – man mäter inte mängden partiklar, utan hur tjock röken är. Den metoden betyder också att problem med partikelfilter ofta inte upptäcks alls. 

Dagens gränsvärden gör att svensk bilprovning godkänner partikelhalter som för vissa bilmodeller ligger 3- 10 gånger högre än gränsvärdena i länder som Tyskland, Frankrike, och Storbritannien enligt Fordonsbesiktningsbranschens rapport.

De flesta dieselbilar som är nyare, högst 12-15 år, är numer utrustade med moderna partikelfilter som tar bort upp till 99 procent av partiklarna.

I Belgien och Nederländerna har man infört partikelmätning, vilket enligt Tord Fronander inte är mer krångligt eller dyrare än dagens metod.

Bilarnas datorer kan också ge felkoder som besiktningen avläser, om det finns problem med avgasreningen. Men felkoder räcker inte för anmärkning. Då krävs att bilens kontrolllampor också lyser. Vilket betyder att bilar som uppenbart har eller haft något problem med avgasreningen också kan släppas igenom.

En annan stor källa till farliga partiklar är bilarnas däck och slitage av vägbanor, särskilt med vinterdäck.

Framför allt dieselbilar ger stora utsläpp av kväveoxider som kan vara farliga, dessa kontrolleras inte alls med dagens besiktning. Sådan mätning kräver att man mäter avgaser när bilen körs med riktig belastning, varför det varit svårare att hitta mätsystem för kväveoxider.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.