Foto: TT

Många elever fortfarande underkända – trots tidigare betyg

Uppdaterad
Publicerad

Många barn som fick underkända betyg i sexan hade fortfarande underkänt tre år senare, i nian. Och värst är läget i ämnet matematik.

För första gången har Skolverket kunnat jämföra elevers betyg i sexan med vilket betyg de sedan får när de går ut nian. Ett motiv bakom förändringen med tidigare betyg var att kunna sätta in tidigare insatser vid problem. Men jämförelsen visar nu att för många hänger det underkända betyget F med.

I matematik var det nästan hälften av eleverna – 49 procent – som fortfarande hade underkänt i nian. Det handlar om 2.600 elever.

I svenska var 29 procent underkända i både 6:an och 9:an, och i svenska som andraspråk var det 31 procent.

Analys väntar

Skolverket har inte hunnit analysera siffrorna än. En sådan analys kommer i den utvärdering av betygen i sexan som ska presenteras i januari. Men man pekar på vikten av att skolorna ger barnen det stöd de behöver i tid.

Den elev som inte har godkänt i exempelvis matematik blir inte behörig att söka till ett vanligt gymnasieprogram så betygen får stora konsekvenser för den enskilde eleven.

Söderbymalmsskolan har en tuff utmaning framför sig. På tre år ska man vända utvecklingen för de barn som kommer med kunskapsluckor. Betygen i nian ligger lägre än riksgenomsnittet och kommunsnittet, men så har man också en hög andel föräldrar med låg utbildning, något som spelar roll för barns skolresultat.

Läraren Mandana Yousefi tror att många föräldrar lärt sig att räkna på ett annat sätt än vad man gör i dag. Och när eleven då vill ha hjälp hemma kan det bli svårt.

– Därför tror många att matte är svårare än det behöver vara, säger hon.

Fler timmar i matte

Nu fokuserar Söderbymalmsskolan på att förbättra resultaten. Man vidareutbildar sina lärare och har till exempel läxhjälp men också intensivundervisning och fler timmar i till exempel matematik. Och fokus på den enskilde eleven.

– Det händer mycket i skolan, till exempel med många nyanlända. Vi måste hela tiden se till individerna, och försöker organisera oss så att man kan sätta in stöd där det behövs, säger Susanna Wiberg, biträdande rektor.

En del av eleverna har med sig ett F från sexan, och kanske är nöjda med ett godkänt E. Andra siktar betydligt högre än så. Fatima Quahchi satsar på D i år, och helst lite högre nästa år när hon går ut nian.

– Jag vet att jag kan. Så jag ska försöka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.