”Vår plan är att verksamheten i Ryssland ska vara fristående med en självständig försörjningskedja före årets slut”, skriver livsmedelsjätten Mondelez i ett pressmeddelande på torsdag kväll.
Att de inte helt lägger ner verksamheten i Ryssland beror enligt företaget på att intäkterna riskerar att hamna i fel händer ”som kunnat använda dem för att skydda sina egna intressen”.
– Det kan hända att det här inte innebär att det här kommer blåsa över per automatik utan att de får kritik för även det, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs universitet, om beslutet.
Mondelez har på senare tid varit föremål för hård kritik och bojkott efter att svartlistats av ukrainska myndigheter för sina ryska förbindelser. Torsdagens besked kan ses som ett steg på vägen, men att inte lägga ned eller sälja den ryska driften kan komma innebära fortsätta bojkotter, enligt Eva Ossiansson.
Mondelez: Minskad försäljning
Mondelez står bakom varumärken som Marabou, Daim, Philadelphia och O'boy. Enligt ukrainska myndigheter betalade företaget in över en halv miljard kronor i skatt till Ryssland under fjolåret. Flera svenska aktörer har bojkottat produkterna sedan Mondelez svartlistades i början av juni, däribland Försvarsmakten, SJ och Svenska fotbollsförbundet. Många livsmedelsbutiker har även valt att plocka bort varorna, eller sätta upp varningsskyltar.
Enligt Mondelez har företaget skalat ner sin ryska verksamhet vilket inneburit rejält minskad försäljning.
”Vi har fördömt den här brutala aggressionen mot Ukraina sedan kriget bröt ut”, skriver företaget på sin hemsida.