Maria Ågren, före detta generaldirektör för Transportstyrelsen. Foto: SVT/TT

Maria Ågren: ”Fick inga signaler att avbryta från regeringen”

Uppdaterad
Publicerad

Även efter att Säpo rekommenderat att stänga ner outsourcingprojektet på Transportstyrelsen fick Maria Ågren, enligt egen utsago, inga signaler om att avbryta. Näringsdepartementets fokus var hela 2015 att genomföra projektet så snabbt som möjligt, skriver Ågren i ett utlåtande till statens ansvarsnämnd, som SVT tagit del av.

I sitt yttrande vidhåller Maria Ågren att hon har det yttersta ansvaret för det inträffade haveriet på Transportstyrelsen, men säger också att det finns omständigheter som bör beaktas vid ansvarsnämndens bedömning.

Hon menar att hon, när hon fick signaler om att säkerhetsskyddsavtalen skulle dra ut på tiden, vidtog lämpliga åtgärder.

IT-skandalen

”Åtgärden som då presenterades för mig av Säkerhetsskyddschefen var att göra tidsbegränsade undantag från kravet på säkerhetsprövning”, skriver Ågren i utlåtandet.

LÄS MER: Transportstyrelsens förra generaldirektör Maria Ågren röjde sekretessbelagda uppgifter

Gjorde inget, för regeringen sa inget

Vid ett möte med Säpo under hösten 2015 förstod Maria Ågren, enligt egen utsago, för första gången vidden av problematiken. Hon skriver själv att hon då insåg att det inte skulle vara möjligt med säkerhetsprövning av personal hos ”vissa av IBM:s underleverantörer”.

”Efter mötet med Säpo informerade jag två tjänstemän på departementet ingående om situationen, om det avsteg från lagstiftningen som jag gjort samt mötet med Säpo”, skriver Ågren och fortsätter:

”Jag sa att jag inte hade för avsikt att stoppa projektet med mindre än att jag får sådana signaler från departementet eller regeringen. Jag fick inga sådana signaler.”

Maria Ågren informerade sedan styrelsen vid ett flertal tillfällen, inte heller fick hon några direktiv om andra åtgärder.

LÄS MER: Maria Ågren: Regeringskansliet hade full insyn i IT-affären

Visste inte att det fanns känslig information

När Ågren tillträde som GD för Transportstyrelsen i mars 2015 fick hon ingen information om att arbetet omfattade känslig information. Varken från regeringen, tidigare GD eller Säpo, skriver hon i utlåtandet.

”Den enda information jag fick om säkerhetsskyddslagstiftningen och Transportstyrelsens roll i detta var ca 1 timmes genomgång den 16 mars av säkerhetschefen på Transportstyrelsen.”, skriver Ågren.

Maria Ågren skriver också att det vid tidpunkten inte fanns några rutiner kring säker driftslösning, varken från Transportstyrelsen eller Säpo.

Uppfattade åtgärderna som tidsbegränsade undantag

Maria Ågren menar att när hon fattade besluten om avstegen från lagen – att låta icke säkerhetsklassad utländsk personal hantera IT-driften – var av den bestämda uppfattningen att det var temporärt.

”Jag uppfattade avstegen som tidsbegränsade dispenser i väntan på att fullständig säkerhetsprövning skulle hinna göras med hjälp av Säpo.”, skriver Ågren.  

Ågren: Departementet tryckte på

Enligt Ågren informerades tjänstemän samt stassekreterare Erik Bromander på näringsdepartementet om outsourcing-projektet på Transportstyrelsen under hela 2015.

”Departementets fokus i samtalen var hela tiden att Transportstyrelsen skulle kunna säkerställa att projekten genomfördes utan förseningar”, skriver Ågren.

Fick inga signaler från regeringen

När Maria Ågren informerade departementet om sina avsteg från lagstiftningen och hennes ställningstagande avseende Säpos krav att avbryta projektet, sökte hon råd och vägledning från regeringen om hon skulle agera på ett annorlunda sätt.

”Jag fick inga sådana signaler”, skriver Ågren.

Ågren hade under våren, enligt egen utsago, ett antal återkommande samtal med Fredrik Ahlén och Hans Brändström, om läget och de åtgärder som vidtagits.

”Inte vid något tillfälle uppmanades till någon annan hantering än den som pågick.”, skriver Ågren. 

Maria Ågren skriver att hon kommer att samarbeta fullt ut i samband med den kommande granskningen i KU.

LÄS MER: Transportstyrelsens IT-affär: Detta har hänt

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

IT-skandalen

Mer i ämnet