Erik Modig Foto: TT/SVT

Marknadsföringsexperten: ”Alltid en risk för negativa reaktioner”

Uppdaterad
Publicerad

Ett glassföretag har på sociala medier mötts av såväl hård kritik som hyllningar efter att i marknadsföring stöttat de 9 000 ensamkommande som fått stanna i Sverige.

– Det finns alltid en risk att få negativa reaktioner när man uttalar sig i aktuella frågor, säger Erik Modig, forskare i marknadsföring på Handelshögskolan till SVT Nyheter.

Glassföretaget Ben & Jerry's, som ägs av multinationella matkonglomeratet Unilever, har vid flera tillfällen tagit politisk ställning i sin marknadsföring, nu senast med stöd till de 9 000 ensamkommande som fått stanna i Sverige efter ett kontroversiellt lagförslag.

Erik Modig, som forskar om marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, menar att det finns både för- och nackdelar med frispråkig politisk kommunikation.

– Att koppla marknadskommunikation till aktuella ämnen kan generellt sett vara bra, i och med att det leder till högre relevans vilket i sin tur leder till uppmärksamhet, vilket kan öka kännedomen av varumärket. Effekten på attityden till varumärket påverkas dock mest om frågan kan kopplas till deras produkt och värdegrund samt att det känns genuint, säger han till SVT Nyheter.

– Det finns alltid en risk att få negativa reaktioner när man uttalar sig i aktuella frågor, speciellt om frågan riskerar att vara polariserande.”

Glassföretaget meddelar på sin sajt att ”sedan våra medgrundare startade det här företaget 1978 har vi alltid stått upp för frågor som vi bryr oss om.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.