Glassföretaget Ben & Jerry's, som ägs av multinationella matkonglomeratet Unilever, har vid flera tillfällen tagit politisk ställning i sin marknadsföring, nu senast med stöd till de 9 000 ensamkommande som fått stanna i Sverige efter ett kontroversiellt lagförslag.
Erik Modig, som forskar om marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, menar att det finns både för- och nackdelar med frispråkig politisk kommunikation.
– Att koppla marknadskommunikation till aktuella ämnen kan generellt sett vara bra, i och med att det leder till högre relevans vilket i sin tur leder till uppmärksamhet, vilket kan öka kännedomen av varumärket. Effekten på attityden till varumärket påverkas dock mest om frågan kan kopplas till deras produkt och värdegrund samt att det känns genuint, säger han till SVT Nyheter.
– Det finns alltid en risk att få negativa reaktioner när man uttalar sig i aktuella frågor, speciellt om frågan riskerar att vara polariserande.”
Glassföretaget meddelar på sin sajt att ”sedan våra medgrundare startade det här företaget 1978 har vi alltid stått upp för frågor som vi bryr oss om.”